Rabu, 23 Mac 2011

PRN SARAWAK ...HANYA 10 HARI ADAKAH PATUT!!!!


SHAH ALAM 23 MAC : Tempoh berkempen yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) selama 10 hari bagi pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan pada April depan adalah suatu tempoh yang singkat kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut beliau, tempoh terhad itu akan menjadi kekangan kepada rakyat Sarawak untuk mendapat akses kepada maklumat yang lebih terperinci dalam membuat pilihan calon yang bertanding di tempat masing-masing. 

Ujarnya lagi, adalah lebih baik sekiranya SPR memberikan tempoh seperti yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat kerana ia akan memberikan ruang yang secukupnya kepada semua parti yang bertanding untuk berkempen.

"Kita masih berpendapat lebih lama tempoh berkempen adalah lebih baik untuk rakyat, saya rasa cara yang dibuat oleh SPR tidak mengambil kira bahawa rakyat mesti diberitahu seluas-luasnya sebelum membuat keputusan.
"Oleh itu 21 hari adalah satu masa yang munasabah kerana dia (pilihanraya) hanya berlaku tiap-tiap 4 tahun sekali, jadi ada baiknya untuk kita beri masa untuk berkempen supaya semua rakyat dapat mengetahui dan buat pilihan,"kata Khalid.

Beliau berkata demikian pada sidang media, di Tingkat 20, Bangunan Sultan Abdul Aziz, di sini hari ini.

Menurut Khalid, tempoh 21 hari yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat sebelum ini adalah had masa biasa yang digunakan di negara luar dan ia tidak akan
mendatangkan masalah jika diaplikasikan di negara ini.

Sementara itu, Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian ketika dihubungi Tv Selangor berkata, tempoh 10 hari yang diberikan memadai untuk berkempen kerana persiapan
rapi sudah dibuat oleh jentera parti. 

" Oleh kerana kita sudah bersedia dari mula-mula lagi. Jadi bagi saya, 10 hari atau 7 hari, saya tidak kisah. Yang penting, adalah persediaan itu kita mula
dari dulu lagi.    

SPR hari ini menetapkan pilihan raya negeri Sarawak yang ke-10 diadakan pada 16 April (Sabtu), manakala penamaan calon ditetapkan pada 6 April (Rabu).

DUN Sarawak dibubarkan pada Isnin yang mana secara perlembagaan, pilihan raya hendaklah diadakan sebelum Julai tahun ini.

BN Sarawak yang dipimpin selama 30 tahun oleh Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud menguasai 63 daripada 71 kerusi dalam dewan manakala pembangkang dengan tujuh kerusi, termasuk satu masing-masing milik bebas dan Parti Cinta Malaysia.

Pilihan raya sebelum ini diadakan pada 20 Mei 2006.sumber

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

blogger sempoi