Jumaat, 28 Ogos 2009

ANALISA AWAL KEPUTUSAN PRK PERMATANG PASIR


Alhamdulillah keputusan PRK Permatang Pasir 4 Ramadhan 1430H/25hb Ogos 2009 Pas (Ustaz Salleh Man 9618) BN (Rohaizat Osman 5067) majoriti 4551, jumlah keluar mengundi 14768, 73% keluar mengundin, dengan undi rosak 83.

PR telah mengekalkan rekod tanpa kalah dalam setiap PRK kecuali di Batang Air Sarawak.
Faktor kemenangan
o Dengan izin Allah SWT

o Calon Pas ustaz Salleh Man calon bersih daripada jenayah tipu duit orang dan bertanggungjawab pula kepada isteri.

o Perpaduan yang erat di kalangan pimpinan dan petugas PR.

o Sumbangan kerja daripada petugas muslimat dan wanita PKR dan DAP adalah penyumbang besar kejayaan PRK PP.

o Peranan blog yang melaporkan secara adil sebagai penapis media penipu umno telah membantu aliran pengundi terutama anak-anak muda.

o Pemimpin Pas seperti Tuan Guru Presiden, Tuan Guru Nik Aziz, Mohd Sabu, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Saifudin Nasution, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan lain lagi. Mereka tidak kira cuaca hujan atau panas terus berkempen untuk bertemu dnegan masyarakat.

o Penduduk Permatang Pasir dekat dekat dengan Bandar, isu pembangunan tidak makan.

o Anak-anak muda yang bekerja kilang, mereka adalah generasi yang berkawan dengan dunia luar, maka mereka tidak boleh ditipu, kerana di kilang mereka terdapat kawan-kawan yang print daripada internet untuk disebarkan.

o Tindakan Ketua Menteri Lim Guan Eng memberi jaminan untuk menamakan ustaz Salleh Man sebagai Pengerusi Majlis Agama Islam telah meyakinkan pengundi melayu. Dengan ini tertolak hujah umno yang mengatakan Pas tidak dapat apa-apa walaupun ustaz salleh menang.

o Terdapat institusi agama yang terkenal di kawasan itu iaitu Pondok Penanti dan Madrasah Masriah yang merupakan tapak sokongan Pas.

o Terdapat Sembilan buah masjid di kawasan PP, Cuma ada dua sahaja yang berkarat biru sikit. Maknanya sokongan kuliah agama menyebabkan rakyat tidak boleh ditipu dengan rasuah duit.

o Kempen umno terlalu ketara dengan rasuah duit, termasuk duit palsu yang diedar di tengah malam dengan diletak di celah-celah pintu. Perangai ini tidak ubah seperti toyol .

o Dakwaan Muhyidin yang mangatakan Anwar khianat, telah menjadi senjata makan tuan. Seoalah-olah isu ini telah menjadi bola tanggung untuk PR mencuri mata. Sehingga rakyat sedar bahawa yang khianat Melayu ialah Muhyidin dan umno, bukan Dato’ Seri Anwar atau Lim Guan Eng. Maka pendedahan telah dibuat membuktikan umno khianat bangsa dan agama.

*Penulis adalah Ketua Penerangan PAS Pusat merangkap Pengerusi Penerangan JK Operasi PRK N11 Permatang Pasir.





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi