Khamis, 13 Ogos 2009

tazkirah hari ini:Islam pada nama atau Islam keturunan


Allah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud, “Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagi kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Aku telah redha untuk menjadikan Islam itu sebagai agama kamu.” (ayat terakhir yang diturunkan, surah al-Maa'idah sebahagian daripada ayat 3).Saidina Abu Bakar r.a. menangis apabila mendengar ayat ini. Beliau faham tentang ayat ini diturunkan di mana Rasulullah SAW akan meninggalkan mereka kerana telah cukup segala ajaran yang disampaikan kepada seluruh manusia. Selang beberapa bulan kemudian, Rasulullah SAW wafat dan meninggalkan kepada manusia dua perkara, iaitu al-Quran dan as-Sunnah.

Sekarang ini, ramai yang mengaku Islam, tetapi hanya sekadar pada nama atau Islam keturunan dan tidak mahu memahami apa itu Islam yang sebenarnya. Sepatutnya kita perlu memahami ajaran Islam kerana Islam adalah agama yang sejahtera (selamat, bahagia, sejahtera). Nescaya apabila kita menganut agama Islam engan hati yang tulus ikhlas, kita akan mendapat kesejahteraan, ketenangan dan keamanan. Sepatutnya kita berbangga dengan agama Islam yang kita anuti.

Sebenarnya orang yang merasakan dirinya dapat menghiburkan orang lain sebenarnya dirinya tidak terhibur. Inilah apa yang terjadi kepada penyanyi-penyanyi popular. Kita sepatutnya merenung diri kita, adalah kita telah menghayati ajaran Islam seperti yang sepatutnya? Kalau manusia tidak mengenal Islam pada sudut yang sebenarnya, perkara-perkara buruk mustahil boleh berlaku. Oleh itu, kita perlu sentiasa belajar agama dan mengenal cara yang betul. Saidina Umar r.a. pernah berkata, “Sesungguhnya ajaran Islam akan terungkai sedikit demi sedikit bila ada individu tidak mengenal ajaran dan perbuatan Islam dan mengamalkan hidup Jahiliyah.”

Berteras pada akidah

Oleh itu, kita perlulah mengikis segala sifat-sifat Jahiliyah yang ditinggalkan dan meninggalkan dengan sifat-sifat Islam dan menunaikan tuntutan-tuntutan Islam dalam hidup kita. Segala sesuatu yang dilakukan hendaklah berteraskan kepada kidah Islam yang sebenarnya. Sebaliknya jika tidak, maka tamadun manusia itu akan runtuh dan masyarakat akan rosak akhlak. Orang yang berada dalam keadaan desak iaitu ketika hendak menemui ajal dan tetap berdegil dengan kesilapan yang lalu, maka dia tergolong dalam golongan orang yang bongkak. Orang yang melakukan sesuatu yang boleh membuatkan orang lain berdosa, maka orang itu juga berdosa. Semoga kita sentiasa menjaga iman dan rahmat Allah SWT adalah hampir kepada mereka yang sentiasa berserah diri kepadanya.

Amiin.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi