Sabtu, 4 September 2010

Mansuh senarai hitam, bukan bayar ansuran


KUALA LUMPUR, 3 Sept: Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Datuk Mahfuz Omar meminta kerajaan menyelesaikan isu sebenar saman ekor, bukan memberikan tawaran bayaran ansuran kepada mangsa yang dikenakan tindakan senarai hitam.

Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS ketika dihubungi Harakahdaily berkata, pihaknya mahu tindakan senarai hitam terhadap pengguna jalan raya itu dihapuskan sehingga mereka dibuktikan bersalah di mahkamah.

"Kita nak tahu adakah bila mangsa bayar secara ansuran, mereka akan dapat terus cukai jalan?

"Adakah apabila mereka tak meneruskan bayaran, cukai jalan itu akan dimatikan? Jadi saya menunggu penjelasan terperinci daripada menteri berhubung perkara ini," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Tambahnya, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak boleh menyenarai hitam kesalahan jalan raya pengguna jika pengguna tersebut tidak mahu menjelaskan bayaran dan mahu membawa perkara itu ke mahkamah.

"Kalau mahkamah putuskan seseorang itu bersalah, mahkamahlah yang tentukan bentuk hukuman.

"Bagaimana JPJ dan PDRM boleh mendahului keputusan mahkamah? soalnya.

"Saya minta kalau polis dan JPJ nak orang ikut undang-undang trafik, mereka juga perlu mematuhi prosedur undangh-undang. Tidak boleh sewenang-wenangnya mengeluarkan notis tanpa saman," katanya lagi.

Sebelum ini, Kabinet memutuskan untuk menarik balik tindakan menyenarai hitam kesalahan di jalan raya, buat sementara waktu, bagi membolehkan orang ramai memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan, bermula hari itu hingga 28 Feb tahun depan.

Manakala selepas itu, mereka perlu menjelaskan notis-notis yang diterima samada secara sekaligus atau boleh dijelaskan secara ansuran.

"Kase tetap tegaskan, mereka yang belum dibuktikan bersalah di mahkamah tidak boleh disenarai hitam," katanya.

1 ulasan:

alhusseyn berkata...

Tolong update kan link blog ana :http://alhusseyn2-alhusseyn.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi