Jumaat, 27 Februari 2009

Kehadiran PAS dalam Pakatan Rakyat.

”Sekiranya Halful Fudhul terjadi semasa Islam, pasti aku akan menyertainya” ini kalimah sabda Rasulullah ke atas perjanjian Halful Fudhul iaitu perjajian damai yang diantara kaum musyrikin Mekah yang juga disertai bapa saudara Rasulullah SAW. Tinggi nilai falsafah yang keluar daripada mulut Rasulullah ini. Rasulullah sanggup dan bersedia untuk bekerjasama dengan kaum kafir musyrikin atas dasar nilai-nilai titik persamaan sedangkan secara terang-terang kaum musyrikin Mekah memerangi Rasulullah.

Kehadiran PAS dalam Pakatan Rakyat adalah atas dasar-dasar titik persamaan dasar perjuangan Islam yang diperjuangkan PAS dengan PKR dan DAP. Di sini PAS jelas dengan matlamat utama mereka iaitu untuk menumbangkan Kerajaan Persekutuan yang diterajui BN. Ini kerana BN dipenuhi dengan rasuah dan zalim. Lihat sahaja akta ISA yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam dan melanggar hak asasi manusia, BN juga jelas tidak mampu membahagi sama rata hasil kekayaan negara Malaysia. Lalu PAS berijtihad untuk bekerjasama dengan PKR dan DAP atas titik persamaan menentang rasuah, menentang kezaliman, memperjuangkan hak asasi rakyat dan ingin mewujudkan keadilan sosial di Malaysia. Sedangkan Rasulullah menyetujui dengan Halful Fudhul, siapa kita untuk menolak konsep sejagat yang dibawa baginda Rasulullah. PAS bukan sengaja mahu bekerjasama dengan PKR dan DAP atas dasar gila kuasa. PAS tetap dengan dasar utama mereka iaitu agenda Negara Islam.

Kemerdekaan, Kebebasan dan Islam! Inilah perkataan yang dilaungkan semasa revolusi Islam Iran. Kita selalu berbicara tentang revolusi Iran, tetapi apakah kita faham tentang bagaimana revolusi Iran itu berlaku? Revolusi Iran yang dipimpin oleh Ayatollah Khomeini itu menggabungkan seluruh rakyat Iran tanpa mengira apa ideologi mereka, ada yang berideologikan Islam, dan ada yang berideologikan sosialis. Tetapi Khomeini faham, untuk menjatuhkan Syah Iran yang berkuasa, Khomeini telah menggabungkan seluruh rakyat Iran dari pelbagai aliran ideologi untuk menentang Syah Iran, mereka bergabung atas titik persamaan untuk menumbangkan kezaliman yang lebih besar. Setelah Syah Iran ditumbangkan, barulah Ayatollah Khomeini dengan kebijaksanaannya bergerak untuk menubuhkan Republik Islam. Dengan majoriti rakyat Iran yang menyokong pemerintahan Islam semasa itu, Ayatollah Khomeini telah diberikan kejayaan oleh Allah. PAS telah banyak belajar dari peristiwa ini. Konsep inilah yang telah menjadi tunjang dalam Revolusi Iran.

PAS sedar, untuk menumbangkan kerajaan yang diterajui BN, mereka harus bekerjasama dengan PKR dan DAP untuk membentuk sebuah pakatan yang diasaskan atas titik-titik persamaan untuk menentang satu bentuk kezaliman yang jauh lebih besar. Kezaliman Barisan Nasional. Jika selepas kerajaan zalim BN tumbang barulah Islam akan dapat diperjuangkan oleh PAS dengan lebih jaya. BN juga mesti ditumbangkan terlebih dahulu kerana merekalah yang telah banyak merosakkan keadilan ekonomi dan sosial di Malaysia.

Jika PAS tidak mampu untuk menegakkan Islam dalam Pakatan Rakyat, masa ini barulah PAS boleh berkira-kira untuk keluar dari Pakatan Rakyat, tetapi hanya setelah BN tumbang.

Bayangkanlah sekarang, PAS dan parti-parti dalam Pakatan Rakyat terpaksa berhadapan dengan BN dalam pilihanraya yang tidak adil dan penuh rasuah dan bermacam-macam lagi taktik kotor BN. Jika BN ditumbangkan, dan jika PR tepaksa dibubarkan atas perbezaan prinsip dan ideologi, maka kemungkinan besar PAS dan parti-parti politik lain akan dapat bertanding dalam pilihanraya yang jauh lebih adil, dan ini akan mencerahkan peluang PAS. Tetapi jauh sebagai sebuah harapan, diharapkan kerjasama dalam PR akan berterusan dan Islam akan diterima di Tanah Air, InsyaAllah.

Sokongan Bukan Islam

PAS jelas, untuk menegakkan Islam di Malaysia, PAS harus menguasai majoriti 2/3 dalam Dewan Rakyat (untuk mengubah Perlembagaan Negara, harus kita faham di sini, untuk menegakkan undang-undang Islam, Perlembagaan Negara mesti diubah, atas sebab inilah undang-undang Islam di Terengganu dan Kelantan yang telah di draf oleh Kerajaan PAS tidak dapat ditegakkan). Tetapi dengan kekuatan dan Jumlah Melayu Islam di dalam Dewan Rakyat, ianya tidak mencapai 2/3 (Jumlah kerusi Melayu-Islam di Dewan Rakyat tidak mencecah 130 daripada 222 kerusi). Jika PAS menang semua kerusi di Kawasan Parlimen yang majoritinya Melayu Islam, jumlahnya takkan sampai 2/3 kerusi di Dewan. Jadi di sini PAS memerlukan sokongan ahli Dewan yang bukan Islam untuk menegakkan Negara Islam, perkara ini telah dinyatakan dengan jelas oleh Almarhum Ustaz Fadzil Noor. Almarhum Ustaz Fadzil Noor bgitu berpandangan jauh dalam hal ini. Kelihatannya seperti agak sukar, tetapi PAS tetap komited dengan perjuangan mereka, oleh itu PAS memperkenalkan kebaikan sistem pemerintahan Islam kepada rakyat Malaysia yang bukan Islam. Islam ialah rahmat untuk seluruh Alam, kebaikan Islam bukan hanya untuk umat Islam sahaja.

Semangat Nasionalisme Melayu sering melanda kita hingga kita membenci kaum bukan Melayu dan Bukan Islam di Malaysia. Bukankah Rasulullah sendiri menentang semangat Asabiyyah(semangat menolong bangsa sendiri atas dasar kezaliman dan terlalu mencintakan bangsa sendiri). Dalam Al Quran sendiri ada menyatakan yang Allah telah mencipta berbagai-bagai bangsa itu untuk saling kenal mengenali. Di Malaysia, orang-orang melayu sering berprasangka terhadap bangsa-bangsa bukan Melayu, kita menganggap mereka sebagai bangsa penumpang dan pendatang. Pada asalnya mereka memang bangsa pendatang, tetapi dalam usaha untuk mencapai kemerdekaan, Puak UMNO yang mewakili melayu telah menerima cina sebagai rakyat Tanah Melayu, dan konsep ini telah ditentang olah PAS dan Parti Negara. Tetapi setelah UMNO sendiri yang menerima kehadiran Cina dan India sebagai rakyat, UMNO sendiri yang melancarkan dasar diskriminasi terhadap Cina dan India. PAS yang pada mulanya menentang pemberian hak kerakyatan secara Jus Soli kepada Cina dan India telah membuka minda mereka yang kini Malaysia telah dikongsi oleh 3 bangsa. Oleh itu PAS secara jelas dengan konsep keadilan Islam untuk semua, tidak kira Melayu-Islam, Cina atau India.

Jika kita terlalu membenci cina, cuba kita tanya pada diri kita, sejak Dasar Ekonomi Baru dilaksanakan, telah banyak wang (berbillion ringgit) yang sepatutunya dibahagi secara adil kepada semua rakyat, tak kira Melayu maupun bukan Melayu telah pun dibelanjakan untuk melayu sahaja, itupun kebanyakkannya unutk mengayakan Melayu dari kalangan UMNO. Pendapatan negara yang ekonominya ditunjangi oleh bangsa cina digunakan unutk membangunkan orang-orang Melayu terutamanya dari golongan UMNO! Setelahlebih 30 tahun dasar ini dijalankan dan tidak berjaya, kerajaan tetap meneruskannya juga. Inilah yang ditentang keras oleh PAS, PKR dan DAP, ketidak adilan Sosial! Golongan Melayu selalu berpandangan bahawa golongan Cina mencuri kekayaan negara yang sepatutnya milik bangsa Melayu, tetapi cuba kita fikir, sudah berapa billion ringgit malaysia duit hasil dari kutipan cukai daripada bangsa cina telah digunakan untuk mengayakan beberapa individu dari melayu UMNO. Perompak wang Melayu bukanlah bangsa cina, tetapi UMNO!

Atas nama ketidakadilan sosial yang ditimbulkan UMNO-BN, kita harus tumbangkan mereka, Islam tidak mengajarkan kita mencuri wang rakyat walaupun rakyat itu dari kalangan bukan Islam.

Rasulullah sendiri telah menerima kehadiran kaum Yahudi dalam Negara Islam Madinah, tetapi dengan bersyarat, bahawa Yahudi mesti mematuhi piagam Madinah. Lihat Artikel 17 Piagam Madinah: ”Wajib bagi semua orang Islam untuk membantu dan menyampaikan simpati kepada seorang Yahudi yang telah memasuki satu perjanjian dengan kita. Janganlah sama sekali satu kezaliman dilakukan keatas mereka atau musuh mereka dibantu untuk menentangi mereka.”

Lihat artikel 39 Piagam Madinah:”Jika masyarakat ketiga melancarkan perperangan ke atas orang Islam dan Yahudi dalam perjanjian ini mereka akan memerangi secara bersatu. Meraka akan saling bantu membantu dan akan bersangka baik dan mentaati.Orang Yahudi dakan menanggung perbelanjaan perperangan dan orang Islam menanggung perbelanjaan mereka sendiri.”

Baca sendiri persetiaan yang dibuat oleh Rasulullah dengan orang-orang Yahudi Madinah sedangkan Yahudi ialah bangsa yang dilaknat Allah SWT. Rasulullah juga menegaskan, perbelanjaan keatas Islam dilakukan oleh orang Islam sendiri, apakah ini yang berlaku di Malaysia?

Kita juga selalu melenting apabila orang-orang bukan Islam terutamanya yang dari parti politik DAP, MCA dan MIC yang selalu menentang keras tentang konsep Negara Islam. Majoriti daripada mereka menentang kerana meraka tidak memahami konsep Negara Islam. Kerajaan BN yang setelah lebih 50 tahun merdeka sedikitpun tidak berusaha untuk menerangkan konsep Negara Islam kepada orang-orang bukan Islam termasuk orang-orang Islam sendiri, PAS dibiarkan berjuang bersendirian untuk menerangkan konsep negara Islam, bayangkanlah......Orang-orang Islam sendiripun banyak yang tidak mengetahui dan memahami konsep Negara dan undang-undang Islam, bagaimana kita boleh mengharap bangsa-bangsa yang bukan beragama Islam (yang majoritinya dari parti DAP, MCA, MIC dan Gerakan termasuk keADILan) memahami tentang Islam.

Rasulullah juga pernah bersabda ”barangsiapa yang menyakiti Dzimmi, maka dia telah menyakiti aku”.

Tentera Hijau dari Gunung dan Chip Jihad

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

blogger sempoi