Rabu, 25 Februari 2009

Kemajuan & kemunduran, Borjuis Kaya & Proletariat Marhaen, Keadilan Insan dan sosial. BHG 2


Aku dambakan sistem ekonomi yang lebih adil

Atau mungkin kerana sistem ekonomi kita yang tidak berlandaskan takwa, iman dan kesederhanaan yang menyebabkan keberadaan ekonomi Negara kita menjadi bobrok? Sistem ekonomi Islam bolehlah kita bayangkan begini, seperti yang Prof Dr Hamka bayangkan, Seorang Ibu yang membesarkan dan menyusukan, pasti tidak mengharapkan apa-apa balasan dari anaknya, tetapi anaknya harus sedar dengan sendiri bahawa tanggungjawab dia sebagai anak untuk menampung kehidupan ibunya. Oleh kerana itu Islam mengenakan zakat pendapatan dan zakat perniagaan yang rendah, kerana zakat dan cukai yang rendah dapat menjana ekonomi Negara dan mengelakkan “ideologi meminjam”.

Bayangkan di Negara kita, cukai pendapatan individu yang tinggi dan cukai yang tinggi sebenarnya agak merencatkan ekonomi Negara. Syarikat-syarikat konglomerat borjuis juga terpaksa meminjam dengan banyak dari pihak bank untuk menjana sesuatu projek besar yang mereka usahakan, ini akibat cukai yang terlalu tinggi yang dikenakan pihak kerajaan hingga menjadikan dana mereka kurang mencukupi untuk membiayai projek mereka sendiri. Ini juga amat menguntungkan pihak bank, yang secara percuma dapat untung “atas angin” dan menggalakkan riba. Zakat perniagaan yang rendah akan meri ruang untuk syarikat itu mempunyai dana yang besar dan kurang perlu untuk berhutang, mereka juga akan mampu menaikkan pendapatan pekerja mereka. Apabila mereka dapat memperbesarkan syarikat mereka dengan kurang tanggungan hutang, maka sesebuah syarikat itu dapat menambahkan guna tenaga kerja, dan secara tidak langsung juga cukai yang diberikan oleh kerajaan juga akan meningkat.

Kita pergi ke kilang-kilang, dan cuba tanya kepada pekerja-pekerja di kilang itu, apakah cukup dengan pendapatan mereka yang sekitar RM500.00-RM600.00, kemungkinan besar mereka akan menjawab, cukuplah sekadar keperluan mereka, jika mahu lebih, mereka akan melakukan kerja lebih masa, apakah ini keadilan sosial? Cukup untuk sekadar keperluan sendiri? Mereka langsung tidak terfikir tentang tanggungjawab sosial mereka untuk berkhidmat untuk masyarakat. Begitu juga dengan kerja lebih masa, hingga mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga, apakah ini keadilan sosial? Masyarakat kita terlalu kurang tentang kesedaran keadilan insan dan keadilan sosial.

Ada juga suara-suara yang menyatakan, jika semua orang kaya, lalu zakat yang dikeluarkan akan diberi untuk siapa? Ini pernah terjadi pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz. Terlupakah mereka pada ujian Allah? Sebuah Negara yang kaya pasti akan mengalami kejatuhan dan kemoerosotan ekonomi, jadi semasa inilah pungutan zakat dapat digunakan untuk menampung ekonomi yang merosot.

Pinjaman Pelajaran
PTPTN, apakah ianya terpaksa dibayar semula? Sepatutnya para pelajar hanya perlu membayar jumlah pinjaman yang digunakan untuk kos sara hidup sahaja, pinjaman yang digunakan untuk pembiayaan pelajaran termasuk membayar yuran dan membeli buku, tidak perlu dibayar. Ini kerana (secara rasionalnya), pada masa hadapan, setelah mereka menamatkan pelajaran, mereka akan bekerja dengan jumlah pendapatan yang agak tinggi. Dengan pendapatan yang tinggi ini, mereka akan membayar zakat dan cukai, potongan KWSP juga lebih tinggi daripada mereka yang tamat pelajaran di peringkat yang agak rendah. Potongan KWSP dan cukai ini akan menjana ekonomi Negara, jadi secara tidak langsung, mereka belajar tinggi-tinggi untuk menjana ekonomi Negara, tetapi mengapa mereka perlu membayar PTPTN dengan jumlah penuh dan jumlah ini agak tinggi. Keadilan sosial di sini agak senget timbangannya. Yang lebih malang lagi, KWSP ialah ialah pelabur kepada dana PTPTN, dengan PTPTN yang sukar untuk mendapat semula hutang mereka, maka dividen simpanan yang kita dapat melalui KWSP juga kurang, jadilah kita seperti lagu bangau oh bangau, jadi jangan kita tertanya-tanya mengapa dividen KWSP begitu rendah sekali.
Projek Koridor (Kaki lima)

Dahulu heboh dengan pembangunan koridor sana-sini, unutk memajukan seluruh Negara, aku juga gembira jika kekayaan ekonomi Negara dapat dikongsi seluruh Negara dan semua rakyat dapat merasainya. Tetapi cara perlaksanaanya amat mengecewakan aku, cara perlaksanaanya masih tetap seperti cara yang dahulu. Di kampung aku, nun jauh di utara, ada nelayan kecil-kecilan yang ke laut untuk mencari rezeki, cari makan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, jika dapat lebih diguna untuk bayar hutang. Atas nama projek koridor utara, maka pengkalan atau jeti sampan tempat mereka menurunkan hasil telah dibuat baru, dari kayu tukar ke batu, besar, suka mereka kerana dapat jeti baru, menampakkan kemajuan kampung kata mereka. Bingung aku, kemajuan apa? Jumlah hasil tangkapan dan pendapatan mereka tidak akan meningkat kerana jeti baru itu. Bukankah kerajaan sepatutunya memberikan sampan baru yang lebih besar kepada mereka, memberikan enjin yang lebih besar, menghantar mereka ke kursus untuk penangkapan ikan yang lebih berkesan, inilah sahaja cara untuk menambahkan pendapatan mereka, dengan sampan dan enjin yang lebih baik, mereka dapat pergi lebih jauh untk menangkapkan ikan dan menambahkan pendapatan mereka. Dengan Jeti baru, hutang mereka tidak akan berkurangan, usaha ini sangat berkurangan. Sekarang ini nelayan-nelayan di kampong aku masih menggunakan basikal-basikal tua dan motorsikal-motorsikal lama dan tidak akan dapat membeli kereta yang baru. Aku yakin dalam kerajaan ada golongan yang bijak pandai, tetapi mengapa sebaliknya idea yang mereka hasilkan, ataupun cadangan mereka ditolak mentah-mentah. Yang lebih memburukkan keadaan, kontraktor yang membangunkan jeti juga datang dari bandar-bandar dan kitaran kekayaan tidak mengalir kepada penduduk-penduduk kampung. Tidak keterlaluan juga untuk aku mengatakan bahawa kontraktor-kontraktor yang mendapat tender projek juga ialah dari kalangan “kroni”. Ini ialah antara contoh yang dapat dijadikan gambaran mengapa sistem ekonomi kita tidak dapat dijana dengan baik.
Ini bukan artikel politik sempit dan murahan tetapi aku langsung tidak lihat keadilan sosial dan keadilan insan di Malaysia. Jika anda Nampak, cuba tunjukkan pada saya dengan jelas.

Tentera Hijau dari Gunung

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

blogger sempoi