Selasa, 5 Mei 2009

Tokoh Islam - Syeikh Dr. Yusof Al Qaradhawi


Saya ingin berkongsi dengan sdr/i petikan ucapan Sahibus Samahah Syeikh Dr. Yusof Al Qaradhawi baru-baru ini.


Kita mengenali Syeikh Dr. Yusof Al Qaradhawi sebagai ulama' tersohor didunia Islam hari ini. Semasa mudanya beliau belajar di Universiti Al Azhar Mesir. Kemudian beliau mengajar di Al Azhar. Semasa itu beliau bergiat aktif didalam pergerakan Ikhwanul Muslimin, sehingga ke tahap mengangkat senjata berjihad menetang rejim Israel la'natullah hi 'alaih.


Disebabkan kelantangan beliau mempersoalkan kefasikan pemerintah rejim di Mesir, Syiekh Dr. Yusof Al Qaradhawi telah dikenakan tindakan buang negeri dan persona non grata. Beliau kemudiannya menetap dan menjalankan kegiatan da'wahnya di Qatar sehingga kini. Beliau adalah antara tokoh ulama' yang sangat dibenci oleh rejim Israel, Amerika dan kerajaan-kerajaan dinegara umat Islam kerana keberanian beliau memperkatakan perkara yang haq..


(Untuk lebih mengetahui sejarah beliau sila baca buku "Perjalanan Hidupku:Dr Yusuf Al Qaradhawi" yang telah diterjemahkan ke Bahasa Melayu terbitan Pustaka Al Kautsar, Jakarta, Mei 2003).
Dr. Yusuf Al Qaradhawi ni sekarang sudah agak berumur. Beliau lahir pada 09 Sept 1926, beliau kini berumur 85 tahun hijrah (83 tahun masehi). Kesihatannya pun tidak berapa menggalakkan, beliau kini hidup diatas kerusi roda.


Tapi apa yang membuat saya terharu dan terpegun dalam ucapan beliau baru-baru ini. Syeikh Dr. Yusuf Al Qaradhawi menyatakan bahawa sebelum menutup mata, hanya sat sahaja cita-ciat beliau; ini adalh teks terjemahan ucapan beliau:
"Saya hanya mempunyai satu sahaja cita-cita sebelum dipanggil Ilahi. Saya kepingin sangat mahu ke Ghozzah bumi Filistin. Disana saya ingin sangat menemui tentera rejim Israel la'natullah, dan saya ingin sangat menembak mati mereka seramai yang mungkin. Dan saya tidak takut sekiranya pesawat canggih rejim Israel datang dan mengebom saya hingga berkecai, kerana saya terlalu ingin berjumpa ALLAH dalam keadaan syahid. Saya sangat cemburu dengan sahabat-sahabat saya Almarhum Assyahid Syeikh Hassan Al Banna, Assyahid Syeikh Yaasin, Assyahid Syeikh Ahmad Rantissi yang mereka semuanya dapat bertemu ALLAH dalam keadaan badan berkecai kerana syahid ditangan musuh-musuh ALLAH. Moga ALLAH mengabulkan doa dan impian saya yang terakhir ini".

Saya hanya mampu menitiskan airmata mendengar dan menghayati rintihan dan doa Syeikh Dr. Yusuf Al Qaradhawi ini. Dalam keadaan umur yang lanjut dan kesihatan yang tak mengizinkan, beliau masih mempunyai semangat jihad yang tinggi.


Alangkah baiknya kalau agamawan-agamawan dan ilmuan-ilmuan Islam dalam negara kita ini mempunyai semangat yang sama. Ni apa yang kita tengok telatah dan kelaku 'ilmuan-'ilmuan dan agamawan-agamawan kita yang terlalu sibuk dengan berpolitik, sibuk dengan nak berebut jawatan, sibuk dengan agihan habuan sehingga rela diperkuda dan dijadikan lembu yang dicocok hidung oleh golongan yang berkepentingan sehingga nak bercakap pasal Islam pun dah tak berani. Apa lagi nak mempertahankan Islam..sehingga kita lihat Islam hari ni diperkotak-katikkan sesuka hati oleh mereka yang sudah sedia membenci Islam. Sehingga bersekongkol sebantal dengan kafir harbi dihalalkan atas nama politik ghonimah..


Moga ALLAH melahirkan lebih banyak ulama'-ulama' berjiwa besar saperti Syeikh Dr. Yusuf Al Qaradhawi..ameen..

2 ulasan:

SonicYouth berkata...

bagus aaa post2 ko. aku leh belajar pasal tokoh2 agama. wat la post buku2 yang hang bace. leh aku beli. ehehehe

Briged Akhdor LR2 berkata...

insyaallah aku akan meluangkan masa utk tulis artikel yg aku tlh bc...aku hrp kita blk tong2 ilmu sesama kite..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

blogger sempoi