Jumaat, 31 Julai 2009

Harussani dah buat dah....ISA haram ker tak ?

Saya selaku umat islam pastinya akan menilai sesuatu perkara berdasarkan al-quran dan hadis ..selain itu mengambil kira fatwa ataupun pendapat ulamak muktabar ...sekarang ini isu ISA sedang panas diperkatakan ekoran himpunan mansuhkan ISA sabtu nie..sehingga kini masih tiada ulasan atau fatwa dikeluarkan ...malah lebih mengelirukan kerana seolah-olah cuba mengalihkan isu ISA kepada isu perhimpunan pulak..kita lihat petikan di bawah ...

Mufti Perak, Harussani Zakaria, berkata jika perhimpunan yang boleh mendatangkan huru hara, maka adalah haram mana-mana pihak untuk menyertainya apatah lagi perhimpunan itu tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa..

Bagi aku selaku pencinta keadilan dan juga sayangkan agama dan bangsa ..saya tidak sanggup untuk membiarkan ISA terus digunapakai di negara ini..memalukan apabila keadilan islam tidak ditunjukkan oleh pemerintah yang beragama islam ..adakah wajar isu ISA tidak difatwakan sebagai haram ..

secebis petikan dari BLOG DR.ASRI

Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa mengenai ISA. Ini kerana isu ini telah berulang kali diminta oleh Umat Islam agar dilihat di sudut agama. Namun fatwa itu hendaklah adil, bebas dari keterikatan dengan mana-mana pihak, dibahaskan secara saksama dengan kehadiran pakar perundangan, pihak berkuasa dan mangsa. Juga ahli-ahli politik yang bersetuju dan yang membantah perlu dijemput memberikan pandangan.

idea dan lontaran pendapat yang sebeginilah yang diingini ..bukan hanya membuat fatwa mengikut kehendak pemerintah sahaja ...

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.(Al-Maidah)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi