Jumaat, 4 November 2011

3 hari tanpa makan jaga ‘mayat’ ibu

Apalah ikhtiar seorang kanak-kanak seusia 3 tahun? Kesihannya kanak-kanak perempuan di Sibu ini apabila terpaksa berkurung di dalam bilik disisi mayat ibunya selama 3 hari di sebuah rumah teres dua tingkat yang di sewa mereka.

eemuan polis.
KELAPARAN: Anak kecil ini dijumpai tidur di sebelah ibunya yang dipercayai sudah tidak bernyawa sejak tiga hari sebelum penemuan polis

Mangsa yang dikenali Madeline Chadon,36 tidak muncul dari rumah sejak tiga hari sebelumnya telah mendatangkan kecurigaan jiran-jirannya.

Susulan itu, mereka menghubungi seorang pemuda iaitu ‘orang tengah’ kepada pemilik rumah sewa tersebut melalui sistem pesanan ringkas (SMS).

Pemuda terbabit yang berusia dalam lingkungan umur 20-an telah memberanikan diri untuk memeriksa rumah tersebut dengan memanjat pagar depan dan seterusnya memanjat tingkat atas rumah berkenaan.

Difahamkan pagar depan dan semua pintu-pintu masuk rumah dalam keadaan berkunci dan dipercayai menjadi sebab anak kecil itu tidak dapat keluar dari situ dan mungkin tidak memakan apa-apa.

Pemuda tersebut yang berjaya memasuki bilik mereka terkejut apabila melihat mangsa yang masih berkemban kain sarung terbaring atas tilam dalam keadaan berlumuran darah, manakala anak mangsa tertidur di sebelah mayat ibunya.

“Budak itu terbangun semasa menyedari saya datang tetapi tidak berkata apa-apa mungkin terlalu kelaparan,” kata saksi itu.

Polis percaya mangsa telah mati sejak tiga hari lalu memandangkan keadaan mayat yang sudah kembang itu. Mangsa dipercayai berasal dari Sungai Bawan, Kanowit kira-kira 60 kilometer dari Sibu.

Menurut jiran-jirannya, mangsa dan anak perempuannya telah tinggal di rumah tersebut sejak tiga bulan lepas.

Pemeriksaan awal pihak polis, mendapati mangsa mengalami kecederaan di bahagian belakang kepala dan telinganya.

Mayat mangsa kemudiannya dibawa ke Hospital Sibu untuk dibedah siasat bagi memastikan punca sebenar kematiannya.

Manakala anak perempuan mangsa telah dibawa ke Balai Polis Sentral Sibu sebelum dihantar ke hospital petang semalam.

Kanak-kanak tersebut kemudian diberi makan dan minum oleh pihak polis.

Menurut sumber, suami mangsa bekerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah bank di bandar Sibu dan tidak tinggal bersama mangsa lagi dalam tempoh yang tidak dapat dipastikan, namun polis berjaya menahannya di sebuah bank pada jam 4.30 petang semalam untuk membantu siasatan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi