Selasa, 19 Oktober 2010

FDI: Filipina telah mengatasi Malaysia ...memalukan !!!

Berita ini cuba disembunyikan bagi mengelakkan bajet gula-gula Najib rosak dan kurang ummmp!

Saya petik:


[SK] KUALA LUMPUR 18 Okt - Penurunan pelaburan langsung asing ke Malaysia sebanyak 81 peratus pada 2009 menyebabkan Filipina mengatasi negara dari segi FDI buat pertama kali dalam sejarah.

Mendedahkan situasi yang memalukan negara ini, Ketua Oposisi, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Malaysia merupakan satu-satunya negara di rantau Asean yang mengalami aliran FDI negatif malah kepada Thailand yang mengalami kekacauan politik sepanjang tahun lalu namun masuh mampu menunjukkan peningkatan FDI antara 6.0 hingga 7.5 peratus.

Tambah Anwar, dikalangan negara Asean, prestasi kemasukan FDI Malaysia hanya lebih baik negara dunia ketiga seperti Kemboja, Burma, Laos, dan Timur Leste.
Singapura pula dijangka menikmati perkembangan daripada 13 hingga 15 peratus iaitu dua kali ganda melebihi Malaysia, dan China pula mencatat pertumbuhan 9.9 peratus.

"Indonesia yang tidak mengalami pengucupan pada 2009 mendapat pertumbuhan sebanyak 6 peratus, lebih dari pertumbuhan yang dijangka dicapai oleh Malaysia kerana pertumbuhan Malaysia yang relatif kepada pengucupan pada tahun lalu lebih lemah dan lembab daripada
Indonesia," kata Anwar semasa berucap di Dewan Rakyat dalam perbahasan Belanjawan 2011.

Kegagalan kerajaan Umno-Barisan Nasional menangani keperluan pengolahan pengurusan ekonomi negara dijangka hanya mencatatkan pertumbuhan FDI sebanyak 7 peratus bagi tahun 2010 dalam keadaan di mana perdagangan dunia meningkat sebanyak 11.4 peratus  berbanding pengucupan sebanyak 11 peratus tahun lalu.

Anwar menjelaskan laporan terbaru World Investment Report 2010 menunjukkan ketidak yakinan pelabur dalam ekonomi negara.

"FDI Malaysia merosot sebanyak 81 peratus dari RM23.47 bilion pada tahun 2008 kepada RM4.43 bilion pada 2009, berbanding Thailand yang mendapat RM19.01 bilion dan Indonesia pada RM19.08 bilion.

"Ini menunjukkan kemasukan FDI yang paling rendah sejak 20 tahun lalu, selain pada tahun 2001 di mana negara mencatat FDI RM1.54 bilion," tegas beliau lagi.

Katanya lagi, laporan Bank Of Amerika Meryll Lynch yang terbaru juga menunjukkan Malaysia gagal muncul dalam 10 destinasi terbaik kemasukan FDI bagi 2008 dan 2009 tetapi dikategorikan sebagai pasaran paling kurang diminati pelabur.

Sehubungan itu, Anwar menekankan peri pentingnyapengurusan dan urus tadbir yang baik dan cekap, bersih daripada rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa, kronisme, meningkatkan keupayaan dan daya saing, serta menekankan isu ketidak pedulian terhadap nasib rakyat Sumber

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi