Selasa, 4 Januari 2011

Kejayaan Negeri Kedah dalam mentadbir



warta kedah

ALOR SETAR 3 JAN- Rakyat Kedah kini yakin dengan pemerintahan Kerajaan sekarang yang bertujuan memberi kesejaheraan kepada mereka. Ini berikutan dengan  peningkatan hasil balak akan digunakan untuk pembangunan rakyat, kata Menteri Besar Kedah YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak.

Katanya, rakyat mulai faham apabila Kedah berjaya mengutip premium balak lebih RM50 juta bagi 2010.

“Tahun ini sukacita saya maklumkan hasil balak negeri Kedah bertambah baik mencecah RM50 juta. Hasil balak premium ini adalah atas keluasan tanah 2,400 hektar”, katanya.

Menurutnya, berdasarkan laporan Ketua Audit Negara Kedah berjaya meningkatkan hasil balak 205 peratus berbanding sebelum 2008 dengan hasil kutipan hanya sekitar RM8 juta ketika Kedah di bawah pemerintahan kerajaan lalu.

Apabila kerajaan baru mengambil alih pemerintahan pada Mac 2008 hasil balak mencecah RM35 juta dan meningkat kepada RM38 juta pada tahun 2009.

Beliau  berkata, peningkatan  itu adalah hasil keberkesanan sistem tender terbuka yang dilaksanakan dan sejak perubahan polisi dibuat ternyata  hasilnya bertambah  dan polisi yang diperkenalkan ini bukan untuk menindas mana-mana pihak.

“Jika saya boleh ubah dasar dan polisi dalam pentadbiran untuk kesejahteraan rakyat saya akan buat.

“Dan apa yang saya buat ketika memperkenalkan tender terbuka balak ada yang tidak puas hati tapi syukur kerana perubahan itu kita menjasikan hasil balak meningkat hampir 205 peratus”, katanya.

Kejayaan ini adalah hasil ketelusan Kerajaan Negeri mengubah polisi kepada yang lebih baik yang diyakini dapat meningkat pendapatan negeri seterusnya dapat digunakan untuk pembangunan rakyat.

“Inilah polisi yang terbaik pernah saya ubah. Pemberian balak tidak lagi diberi secara anugerah dan setelah saya umumkan dibuat tender terbuka, polisi ini amat berkesan. Ia secara tidak langsung dapat menghindari gejala rasuah kronisme,” katanya.

Hasil balak cecah RM51 juta tahun 2010!oleh SITI ZALEHA ABDUL RAHIM

ALOR SETAR 3 JAN – Kedudukan kewangan kerajaan negeri Kedah terus kukuh dengan peningkatan terhadap hasil premium balak sehingga RM51 juta setahun bagi tahun 2010, atas keluasan tanah yang sama.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan menyatakan bahawa peningkatan ini adalah pendekatan terhadap tender terbuka yang diamalkan oleh kerajaan negeri.

Ini juga disebabkan daripada perbelanjaan berhemah yang diamalkan oleh kerajaan serta kecekapan dan sifat berjimat kakitangan kerajaan dalam menjalankan khidmat mereka kepada rakyat.

“Bagi tahun 2008, kerajaan hanya peroleh RM8 juta setahun, pada saiz hutan yang sama, tetapi dibawah tender terbuka, kita (kerajaan) berjaya menghasilkan RM38 juta bagi tahun 2009, dan kini untuk tahun 2010, peningkatan sehingga RM51 juta setahun.

“Dengan ini, kedudukan kewangan kerajaan negeri berada dalam keadaan kukuh, di mana kita tidak perlu untuk meminjam daripada kerajaan persekutuan.

“Sepanjang tahun 2010, Allah bagi banyak nikmat kepada kita, walaupun dilanda banjir besar, hasil kewangan kita bertambah stabil hasil kecekapan dan ketulusan kita dalam melaksanakan tugas,” ujar beliau pada perhimpunan bulanan kakitangan awam di Wisma Darul Aman.
sumber

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi