Isnin, 19 Oktober 2009

one malaysia di stadium peraak ...disebalik pandangan saya..

telah lama juga sy tidak menulis di ruang blog ..skg sy kembali berblog dan ingin berkongsi secebis kisah di hr ahad...pagi semalam sy ke taiping dan balik ke ipoh dikala soreh tiba..sekali lagi stu pemandangan yg begitu mengasyikkan ..sepanjang perjalanan pulang ..dapt saya deretan bas rombongan yg terdiri dari dari bas kilang ,bas sekolah ,bas lama dan baru....

dlm hati saya berkata "nie dah sah penangan 1 malaysia"ader bbrapa biji bas terkandas di highway akibat rosak ..sian juger nengok deme semngat dh nk g tp bas lak problem..manakala di susur kuar ke ipoh pula jem sampai kuar highway ler plk ..selamat ler ader susur kuar ke tambun yg br siap takder ler saya mnjadi mangsa penangan 1 malaysia..

kisah seterusnya abg sy yg keje kerajaan juga dikerahkan utk pegi dari daerah kerian tue..tak ker lotih nak keje esoknyeer...siap bg duit kocek rm10 lg ..tp kat sana kebyakkan mem2 dia tak masuk pun stadium duk dlm bas dan merewang ke tempat len ..biaso ler pegi dlm paksa..mungkin ramai mangsa2 len yg terpaksa bg menyedapkan hati kepala 1 malaysia ..

entah dah brp duit rakyat digunakan utk mengerahkan rakyat utk memenuhkan stadium...tak cukup dgn iklan di media massa ker smpai terdesak sgt nk kan publisiti...dah ler dulu si najib nie merancang rampasan kuasa secara haram skg nk hina lg rakyat perak dgn 1 malasysia yg diagungkan tue..dulu disitu ler majlis pr berlangsung dgn aman tp kini haram tak boleh..

bagi sy selagi tak bubarkan dun perak selagi itulah slogan rakyat didahulukan hanyalah retorik semata2 ...one malaysia disebarkan secara meluas bg meraih skongan bkn melayu ..sedangkan gagasan perpaduan kaum telah wujud dgn jayanya dalam pakatan rakyat..tp biassalah umngok msti tak sng duduk biler kita bersatu dlm pr ..

one malaysia kita kearah perubahan menyahkan BN dari memegang tampuk kuasa..biar pakatan rakyat pula buktikan yg bkn bn satu2 parti yg boleh memerintah malaysia..




1 ulasan:

Mohamadazhan hjDesa berkata...

PAS, istilah semelaysia telah melambangkan pas lebih dahulu mengutamakan perpaduam. satu malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi