Selasa, 16 Februari 2010

Cuaca Panas Luar Biasa Sekarang Apakah Bala Dari Allah?



Cuaca panas kebelakangan ini dirasakan cukup luar biasa. Betul-betul panas. Apakah ini petanda sesuatu. Atau apakah ini bala dari Allah S.W.T atas dosa yang berleluasa sekarang ini. Atau kerana ramainya bayi yang dibuang. Mungkin ia petanda Imam Mahdi akan muncul..? Dajal akan menjelma..?

Jangan nak mengarut! Bala atau bukan,
Jabatan Meteorologi Malaysia ada jawapannya. Mereka kata, ia adalah fenomena biasa. Bulan Mac hujanlah tu.


Cuaca Panas Fenomena Biasa, Mac Diramal Hujan

KUALA LUMPUR, 16 Feb (Bernama) -- Cuaca panas yang melanda negara ini sejak Januari merupakan fenomena biasa dan diramalkan berakhir pada bulan Mac, demikian menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.

Pegawai Ramalannya Azmi Atan berkata fenomena ini sering berlaku pada setiap awal tahun tetapi tidak akan menyebabkan kemarau.

"Cuaca begini diramalkan tidak berpanjangan dan dijangkakan hujan semula bermula Mac nanti," katanya ketika dihubungi Bernama Selasa.

Mengikut rekod jabatan itu, kawasan "terpanas" yang dikesan ialah daerah Chuping di Perlis yang mencatatkan suhu tertinggi iaitu 36.6 darjah Celcius semalam, manakala di Lembah Klang suhu tertinggi dicatatkan di Petaling Jaya iaitu 34.7 darjah Celcius.

Sementara itu Pengurus Besar Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Abdul Halem Mat Som berkata penggunaan air di Lembah Klang sepanjang awal tahun ini masih di tahap biasa.

"Secara umumnya rakyat Malaysia merupakan golongan yang paling banyak menggunakan air. Bagaimanapun, kadar penggunaan ketika cuaca panas sejak bulan lalu masih di tahap normal dan jika ada peningkatan pun tidaklah begitu ketara," katanya.

Beliau berkata setakat ini bekalan air Syabas tidak terjejas kerana masih mempunyai simpanan yang cukup untuk menampung keperluan penduduk Lembah Klang.

Bagaimanapun, beliau menasihatkan orang ramai agar menggunakan air dengan berhemah dan tidak membazir supaya bekalan air terus mencukupi sekiranya cuaca panas berlanjutan.

-- BERNAMA
http://bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=475817

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi