Ahad, 7 Februari 2010

Utusan Meloya mengabaikan kebajikan staffnya..Utamakan agenda mengampu kerajaan korup

Di sebalik pemberitaan Utusan Malaysia mutakhir ini yang kerap memutarbelit fakta, melapor propaganda murahan berganda membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohd Saiful Bukhari Azlan, terselit kisah pilu para pekerja Utusan Melayu yang sudah lama dipendamkan mereka selama ini.

Ekoran itu, difahamkan beberapa wartawan dan pekerja Utusan Melayu telah bertindak mewujudkan sebuah laman portal sosial Facebook yang menggunakan judul - kempen boikot akhbar terbitan Utusan Melayu.

"Utusan Malaysia menjadi agen propaganda kerajaan lagi dalam kes liwat 2, Anwar Ibrahim dan kes royalti minyak membabitkan Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah).

"Ia menyalahi etika kerwartawanan dan kami wartawan-wartawan di Utusan Malaysia mengutuk tindakan tidak bermoral ini. Boikot akhbar Utusan Malaysia, jangan jadikan ia sebagai agen propaganda kerajaan bagi mengembalikan prinsip tidak memihak dalam akhbar Utusan Malaysia," tulisan yang termuat di laman itu dipetik sebagai berkata.

Pada laman gambar pula, pengasas laman kempen yang hanya dikenali sebagai 'Pak Nujum' itu menulis: "Beginilah keadaan tempat wartawan Utusan Malaysia bekerja dengan keadaan kerusi rosak, terkopak dan tidak sesuai lagi digunakan serta keadaan meja yang berserabut di mana kabel-kabel komputer berselirat.

PENINDASAN KE ATAS WARTAWAN UTUSAN KETERLALUAN?

"Bayangkan betapa teruknya penindasan yang dilakukan oleh pihak pengurusan Utusan Melayu. Beginikah melayan wartawan Utusan Malaysia yang kononnya berjuang untuk agama bangsa dan negaranya.

Kempen pemulauan Utusan yang dianjurkan kalangan wartawan Utusan itu sendiri dilancarkan sejak 10 Januari lalu.

"Hari ini (10 Januari), adalah hari sedih kerana saya terpaksa melancarkan kempen boikot akhbar terbitan Utusan Melayu, iaitu Utusan Malaysia dan Kosmo kerana penindasan yang semakin teruk ke atas pekerja Utusan Melayu.

"Saya melihat, dengan cara ini saja dapat membuka mata pengurusan Utusan Melayu yang buta mata telinga, hati dan perasaan. Bantulah Pak Nujum menghentikan penindasan ini," kata pemilik laman sosial itu lagi.

Pada 4 Februari lalu, Utusan melaporkan berita berhubung kes perbicaraan fitnah ke atas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa memiliki unsur-unsur memfitnah.

Ekoran itu, Ketua Komunikasi Parti Keadilan Rakyat, Johnson Chong dalam kenyataannya pada hari yang sama berkata beliau akan memfailkan saman ke atas laporan bertajuk 'Tidak rela Diliwat' itu.

Pak Nujum bersama NUJ Utusan Melayu (Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia Utusan Melayu) berkata, pihaknya sudah lama berusaha menjaga kebajikan wartawan, jurufoto dan artis grafik yang bekerja di akhbar Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia dan Kosmo sebelum ini.

"Perjuangan kami adalah untuk ahli demi ahli agar dapat menjalani kehidupan yang lebih baik dan sempurna," tambah 'Pak Nujum' lagi.

Sebelum ini, Pengerusi Kesatuan Kebangsaan Wartawan Cawangan Utusan Melayu (NUJ Utusan) Amran Ahmad pernah mendedahkan hal pembaziran Utusan Melayu melibatkan pembelian set tiang gol, termasuk dua tiang dan pagar halangan yang nilainya mencecah RM160,000.

Kes itu diadu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini, lalu ia berakhir dengan insiden pemecatan Amran oleh pihak pengurusan akhbar tersebut. -erapakatan -erapakatan

1 ulasan:

hanes berkata...

salam shbt..memang mcm ni la akhbar Be-End, suka sngt merapu dan melaga-lagakan Pakatan Rakyat..rakyat tidak akan diperbodohkan oleh akhbar mereka ini..rakyat tahu menilai yg mna betul dan salah, rakyat sudah cerdik...

merapu lebih sampai kbjikan staff tidak dijaga..akhbar Be-End sama je dengan pemimpin mereka, kbnykkan rakyat di dun BN tidak nampak btng hidung pn wkil rakyat mereka, time mengundi selalu dtng, bila dh menang rakyat dipinggirkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi