Rabu, 3 Februari 2010

siapakah yang bercelaru !!!

Pensyarah Sains politik di Universiti Sains Malasyia, P Sivamurugan mendakwa bahawa Pakatan Rakyat bercelaru dan mula hilang arah tuju. Baca kat sini.

Adei…. butul ka??

Dia beranggapan, PR bercelaru…. mungkin sebab, isu-isu dalaman parti-parti anggota dan isu antara parti anggota. Eleh… what’s the big deal. BN pun ada masalah jugak. Gerakan ada masalah… MCA bermasalah…. MIC dan PPP sentiasa berbalah… dan UMNO pulak retak menanti belah. MCA-UMNO pernah bertelagah, MIC-PPP pernah dan masih bercakaran, Gerakan-MCA… ada jer yang tak kena, malah Gerakan-UMNO pun kata mengata serta cabar mencabar jugak. Mengapa tak kata BN bercelaru dan hilang arah tuju??

BN lagi pulak…. satu gagasan yang sudah teramat veteran. Malah… dalam proses sedang mereput. Sepatutnya, pada usia veteran sebegitu… persefahaman antara mereka sudah sebati dan mantap tetapi… mengapa masih berlaku pergolakan dan sering dilanda masalah?? Mengapa hanya nampak masalah PR yang baru setahun jagung usianya??

Kalau pasangan A, yang muda belia menghadapi masalah nak serasikan diri, kita boleh faham, sebab mereka baru nak mulakan kehidupan bersama. Faktor masa menjadi kekangan. Tetapi…. kalau pasangan B, yang dah tua bangka… dah tua tagun, tetapi masih sentiasa bermasalah, maknanya mereka jenis yang tak tahu belajar dan tak mahu belajar… tak ambil iktibar… tidak bermuhasabah… degil… ego… tidak prihatin… tidak mahu bertoleransi… pentingkan diri… etc.. etc.

Oleh itu… kepada siapa kita harus beri peluang untuk terus melayari bahtera agar kehidupan masa depan mereka aman dan sejahtera. Pasangan A atau B??

Pastinya pasangan A kerana mereka masih muda dan future mereka masih panjang. Kepada pasangan B yang dah nak mampus… baik humbankan saja mereka. Buang masa jer melayan mereka. Dah tua tetapi masih tak sedar diri lagi.

Dei… apabila bagi pandangan, pakai otak sikit ler. Perhubungan yang mantap tidak boleh dilahirkan dalam sekelip mata. Ia memakan masa… kadang-kadang masa yang agak lama, baru bonding itu kukuh. Nak serasi… nak sesuai… nak mantop… nak erat… kita kena belajar untuk adjust dan adapt. Untuk itu, ia perlukan masa. Dalam proses nak adjust dan adapt, pasti kita akan menghadapi ups and downsnya…. Hai, gigi dan lidah lagikan tergigit, inikan pulak manusia daripada parti yang berbeza ideologi dan dasar. Bercelaru di sana sini pasal isu itu dan isu ini tu, biasalah…. Itu part of proses nak men’adjust’ and meng’adapt’. Itu semua asam dan garam yang akan me’lazat’kan kehidupan yang diimpikan. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.

Namun demikian, Pakatan Rakyat sebenarnya tidak hilang arah tuju. Mereka masih berpegang kepada satu common dasar yang telah mereka semua setujui bersama dan yang menjadi pegangan mereka. Mereka mahu membina sebuah Malaysia Baru yang lebih sejahtera… yang bebas daripada kebobrokan tahap serius, hasil kerja tangan pentadbiran UMNO/BN selama 52 tahun mereka memerintah. Dalam masa itu jugalah, habis porak-peranda, tonggang-langgang sistem pemerintahan negara mereka kerjakan. Kering kontang kantung negara mereka bazir dan jolikan mengakibatkan negara hampir bangkrap. Sebab itu, kita mesti serik untuk terus membiarkan UMNO/BN menerajui pemerintahan negara. Lebih banyak bencana yang mereka akan bawa!!

PR sebaliknya, mahukan satu sistem pentadbiran yang lebih adil… ada telusan… ada pertanggungjawaban dan lebih efisyen. Mereka mahukan satu sistem yang ada integriti, kredibiti dan maruah…. yang boleh dibanggai oleh rakyat dan juga dihormati oleh dunia luar.

Dan setakat ini, PR masih dilandasan yang betul, masih fokus mengikut arah tuju, haluan yang mereka inginkan untuk Malaysia dan rakyatnya. Yang hilang arah tuju ialah sebilangan malaun-malaun dan samdol-samdol yang tidak ada prinsip dalam mengharungi perjuangan. Malaun samdol yang pentingkan diri, tidak tahan diuji dan yang tidak ada political will. Mind you thamby…. mereka inilah yang telah hilang arah tuju…. not Pakatan Rakyat!!

Sometimes…. we need to be cruel to be kind. Demi menjaga maruah… demi menjaga integriti dan demi menjaga kredibiliti kerajaan Pakatan Rakyat, para pemimpin PR mesti tegas berpegang pada prinsip dan dasar yang telah dipersetujui bersama. Inilah yang membezakan para pemimpin UMNO/BN dengan Pakatan Rakyat. Sikap pertanggungjawaban… sikap no nonsense…. sikap amanah untuk melaksanaan dasar CAT inilah yang mungkin telah disalah tafsirkan sebagai sikap diktator.

Mungkin kerana ketegasan ini jugalah yang menjadi masalah kepada mereka yang telah dan berkira-kira untuk mengkhianati parti dan gagasan yang mereka anggotai. Begitu juga bagi puak musang berbulu ayam dalam PR, yang sering menimbulkan kontroversi dan masalah kepada negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. Apakah kita mahukan golongan ini terus berada dalam Pakatan Rakyat?? The answer is a big NO!!! Mereka MERUGIKAN kita!!

Apakah para pemimpin yang prinsip perjuangan mereka mudah lentur kerana kedudukan, pangkat serta harta kekayaan patut kita hormati dan sanjungi. No… no… tidak sama sekali. Ambik pi la pengkhianat-pengkhianat ini!!! Well… if they cannot adjust and adapt dengan prinsip dan dasar PR…. GET LOST, BERAMBUS!!! Kita tak mahu duri ada dalam daging. Ouch…. menyakitkan!! Apa kita nak buat?? Tendang mereka keluar!! Berambus pi la ke mana mereka nak pergi sebab kita tak rugi apa-apa.

Siapa yang akan hormat dan percaya kepada biawak-biawak hidup ini?? Anda boleh percaya ke puak-puak yang arah tuju perjuangan mereka berfokus dan berkiblat $$$$$$$$ ?? Ada maruah ke pihak yang menawarkan $$$$$$$$ supaya puak-puak ini menjadi katak dan melompat?? Ketuk kepala tanya akai!! Ini kerja bangang bagi orang yang tidak ada maruah.

Sebagai rakyat yang mahukan perubahan, keadilan dan kesejahteraan, kita juga mesti berubah, berkorban dan bersabar. Jangan cepat putus asa, jangan cepat melatah dan jangan mudah termakan serta terpengaruh dengan propaganda jahat pihak yang cuba berpaut terus pada kuasa. Buka minda and bersikap lebih rasional dalam membuat pertimbangan.

Dalam masa 2 tahun PR memerintah di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan…. terdapat perubahan yang kita boleh lihat dalam pentadbiran mereka terutama dalam pengurusan kewangan. Ini diakui sendiri oleh pihak Jabatan Audit melalui Laporan Ketua Audit Negara. Malah… negeri Perak yang hanya setahun di bawah pentadbiran PR turut diberi pujian. Kredit patut diberikan kepada mereka.

Sebenarnya, inilah yang mengerunkan dan menakutkan UMNO/BN kerana rakyat sudah didedahkan dengan bukti yang kukuh…. yang membolehkan mereka membuat perbandingan antara BN dan PR. Siapa lebih efisyen?? Siapa lebih accountable?? Siapa lebih telus?? Well… of course ler PR. Jauh panggang dari api. BN…. on the other hand, hanya pandai merompak dan perabis duit rakyat jer.

Ya… mereka ada buat pembangunan tapi pembangunan yang pasti mengenyangkan…. DIRI, KELUARGA, SANAK SAUDARA, RAKAN DAN TAULAN serta KRONI. Beli itu, beli ini untuk negara, guna wang rakyat…. tetapi, komisyen untuk diri dan kroni masuk kocek sendiri. Shopping untuk negara barangan yang low qualiti… bayarannya amat tinggi sekali, sebab… nakkan komisyen tinggi bagi mengayakan diri dan kroni. Ini namanya pembangunan ’serampang dua mata’… tak gitu??

Kita harus menerima realiti yang kerajaan PR yang baru setahun jagung usianya, tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak. Ini bukan bermakna mereka tak bagus tetapi… mustahil dalam masa dua tahun semuanya perfect belaka. Apa yang lebih penting…. sesuatu yang baik telah dilakukan demi rakyat, walaupun dalam keadaan banyak halangan dan kekangan daripada pihak kerajaan Pusat yang terpaksa mereka hadapi. Dan…. usaha ke arah itu masih diteruskan dan akan berterusan. Yang penting… mereka kerajaan people-oriented. Bare with PR untuk sementara waktu dan jika diberikan mereka masa dan peluang…. banyak yang mampu mereka lakukan untuk kesejahteraan rakyat. UMNO/BN tahu hakikat ini dan jika PR dibiarkan terus mara…. pasti UMNO/BN akan kecewa. Mengapa kecewa???

Sebab…. PR pasti akan mendapat sokongan padu daripada rakyat dan tidak mustahil Putrajaya pun akan kita tawan. Inilah yang menyebabkan UMNO/BN gelabah dan kerisauan. Kerana itu jugalah, mereka terpaksa memperkuda semua agensi dan institusi kerajaan bagi mempertahan, melindungi dan melakukan kerja-kerja kotor bagi pihak mereka. Media-media arus perdana dijadikan alat propaganda mereka untuk memesongkan pemikiran dan sokongan rakyat. Semua ini terpaksa mereka lakukan. Kerana…. itu soal hidup dan matinya kuasa mereka. Kelangsungan politik mereka kini berdepan dengan ranjau dan duri. Mereka dah mula merasakan keperitannya. Ini yang menakutkan mereka…. ini yang menggusarkan mereka!!

As for Anwar… satu dunia sudah tahu bahawa pertuduhan dan pendakwaan terhadapnya adalah satu konspirasi gila babi. Anwar merupakan antara ranjau dan duri yang menyukarkan kelangsungan politik UMNO/BN kerana dia mampu menggerakkan satu lagi gelombang besar…. satu lagi Tsunami, yang bakal memusnahkan mereka. Dengan aura yang dia miliki, Anwar mampu melakukannya…. tak kira dari dalam penjara, apa tah lagi jika dia bebas. Ini yang menyengalkan sendi-sendi dan perut UMNO/BN.

Kalau Pakatan Rakyat bercelaru…. BN juga apa kurangnya. Apa yang jelas…. setelah 52 memerintah negara, UMNO/BNlah yang telah terpesong jauh daripada landasan perjuangan. Mereka jadikan negara macam milik persendirian mak bapak mereka. Mereka jadikan negara bahan ketawa seantero dunia. Sebab itu… mereka kehilangan sokongan. Pakatan Rakyat sebaliknya…. masih istiqamah dengan perjuangan dan masih fokus mengikut arah tuju… menuju ke destinasi perjuangan mereka.

InsyaAllah… dengan doa dan usaha serta pengorbanan rakyat, kita akan sampai ke destinasi tersebut.


sumber

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi