Isnin, 25 Januari 2010

9 Anggota Ikhwan Ditangkap

Sumber-sumber keamanan Mesir di kota Mansura ibukota delta Nil, melaporkan bahawa pihak keamanan pada hari Ahad kemarin (24/1) telah menahan sembilan anggota Ikhwanul Muslimin di daerah tersebut.

Dan hal ini merupakan penangkapan pertama terhadap anggota Ikhwan di bawah kepemimpinan baru Ikhwan - Dr.Muhammad Badi (67 tahun) menggantikan Muhammad Mahdi Akif yang merupakan Mursyid 'Am Ikhwan ke 7 yang telah berakhir masa jawatannya pada tanggal 13/1 2010 lalu.

Seorang sumber keamanan mengatakan bahawa di antara yang ditangkap, terdapat Abdul Muhsin Kamhawi yang merupakan salah seorang calon anggota Majlis Syura Ikhwan tahun 2007. Polisi juga menggeledah rumah para anggota Ikhwan, menyita komputer, CD dan risalah-risalah Ikhwan.

Ikhwan menyatakan pasukan polis menggerebek rumah anggota mereka yang ditahan, pada waktu subuh. Sumber Ikhwan mengatakan bahawa penahanan anggota Ikhwan tersebut ditujukan untuk menggagalkan kempen salah seorang calon Ikhwan dalam pilihanraya parlimen di "Aja", yang akan berlangsung bulan depan.

Sebelumnya kementerian dalam negeri Mesir telah membatalkan kemenangan calon Ikhwan yang bernama Husain Sab'a di daerah pemilihan tersebut.

Sejak pilihanraya 2005, pihak berkuasa Mesir telah menahan ribuan anggota Ikhwan, dan terkadang ditahan dalam waktu yang cukup lama, yang oleh beberapa pengamat menyatakan bahwa hal tersebut dilakukan oleh rejim Mubarak untuk mencegah melebarnya pengaruh Ikhwan di kalangan pemilih.

Ikhwanul Muslimin sendiri secara rasmi telah dilarang sejak tahun 1954, namun pemerintah mengizinkan mereka untuk ikut pilihanraya dengan membawa bendera parti bebas.

Jemaah Ikhwan telah muncul sebagai opisisi terkuat dalam pilihanraya Mesir sejak revolusi pada Julai 1952, dengan memperoleh hampir seperlima dari kerusi parlimen dalam pilihanraya legislatif terakhir yang diadakan pada tahun 2005, dengan maju mencalonkan calon mereka membawa bendera independen.(fq/iol)




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi