Selasa, 8 September 2009

Imam Shafie ditanya tentang 8 perkataan, apa dia?

"Imam Shafie pernah ditanya tentang 8 perkataan- wajib, terlebih wajib, pelik, terlebih pelik, payah, terlebih payah, hampir, terlebih hampir.
(Kalau ditanyakan 8 perkataan ini kepada para sarjana Islam di zaman ini yang bergelar Dr yg hebat-hebat itu agaknya apa jawapan mereka?)

Soalan ini muncul ketika kita membicarakan tentang muhasabah Ramadhan. Lebih separuh dari Ramadhan telah kita lalui. Sudahkah kita memuhasabah segala amalan yang telah ditunaikan sepanjang 2 minggu

Dalam memuhasabah ini saya telah menyampaikan satu kuliah. Ringkasannya:

-Kita bertemu malam ini dalam keadaan dunia dipenuhi krisis-krisis politik, ekonomi, keruntuhan akhlak dan lain-lain. Krisis paling besar ialah krisis manusia dengan Tuhannya.

-konsep khalifah Allah mesti difahami

-Ramadhan-puasa, Quran, qiam dan lain-lain dimuhasabah.

-Hadis Nabi SAW bermaksud: ‘Segeralah beramal dalam 7 keadaan. Kamu tidak menunggu melainkan faqir yang melupakan kamu dari beramal, atau kaya yang menjadikan kamu melampaui batas, atau sakit yang merosakkan anggota badan kamu untuk beramal, atau tua yang memayahkan untuk beramal, atau mati yang menjadi penamat kehidupan, atau dajjal. Ia sejahat perkara yang ditunggu, atau Kiamat dan Kiamat itu lebih perit dan dahsyat.’

-Nabi SAW bersabda kepada Abu Zar, maksudnya: ‘Wahai Aba Zar! Teguhkan bahtera kerana laut itu dalam. Perbanyakkan bekalan kerana perjalanan itu panjang. Ringankan belakangmu kerana bukit itu tinggi pendakiannya. Ikhlaskan amalan kerana Tuhan Yang Maha Melihat itu Sangat Melihat (akan perbuatanmu).’

-Imam Shafie ditanya tentang 8 perkataan. Jawab beliau dalam syairnya:

Wajib atas manusia untuk bertaubat

tetapi tinggalkan dosa itu terlebih wajib

Seluruh masa diguna utk bertaubat itu pelik

Lalainya manusia dari bertaubat terlebih pelik

Sabar tunaikan perintah itu payah

Tetapi luputnya pahala itu terlebih payah

Semua perkara yang diharap itu hampir

Dan mati itu sebenarnya terlebih hampir



2 ulasan:

ijoks2009 berkata...

Macam2 soalan.hehee..Agaknye kalau ditanya soalan macam tu kat kita apa nak jawab.
"Sesungguhnya orang yg byk bertanya itu lenah imannya.."
Mesti dia diam lepas tu.

anak muallaf berkata...

Salam tuan rumah,
Tazkirah yang cukup berperisa asam,garam,gula dan cili.Mohon copy ya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi