Sabtu, 5 September 2009

Surah Yusuf Mengubah Superstar Jadi Pendakwah.


BEGITULAH hebatnya Al-Quran.. memberi nikmat kepada manusia. Telah saya paparkan kisah seorang Jenderal dan Kaisar Perancis Napoleon Bonaparte, kerana membaca Al-Quran beliau memilih Islam dan begitu juga dengan kisah seorang wanita Jepun yang kini sedang berada di Malaysia. Kali ini kita lihat pula bagaimana Al-Quran mampu mengubah seorang superstar menjadi superpendakwah.

Beliau adalah Yusuf Islam yang kini terkenal sebagai pendakwah bukan sahaja di Britain malah di seluruh dunia.

“Saya lahir dari sebuah rumah tangga Nasrani yang berpandangan materialis. Saya tumbuh besar seperti mereka. Setelah dewasa, muncul kekaguman saya melihat para artis yang saya saksikan melalui berbagai media massa, sampai saya mengganggap mereka sebagai dewa tertinggi. Lantas saya pun bertekad mengikuti pengalaman mereka. Dan benar, ternyata saya menjadi salah seorang bintang pop terkenal. Pada masa itu saya rasa diri saya lebih besar dari alam ini dan seolah-olah usia saya lebih panjang dari kehidupan dunia dan seolah-olah sayalah orang pertama yang dapat merasakan kehidupan seperti itu.” Kata beliau.

Pada tahun 1970an dulu beliau mendapat julukan ‘superstar’ dengan nama Cat Stevens. Apa menyebabkan beliau berubah? Seperti yang diakuinya sendiri dalam satu wawancara dengan sebuah majalah, beliau mengambil keputusan memeluk agama Islam setelah mengalami dua peristiwa yang begitu berkesan di hatinya di mana akhirnya telah merubah keseluruhan kehidupannya.

Pertama.. Menurut Yusuf Islam, ketika beliau berusia 19 tahun di mana namanya ketika itu sedang popular sebagai penyanyi pujaan ramai, dia terlibat dengan ketagihan arak dan rokok sehingga menyebabkan mengidap penyakit batuk kering.

“Pada saat itulah saya mempunyai kesempatan untuk merenung… hingga saya temui di mana diri saya hanya sepotong jasad dan apa yang selama ini saya lakukan hanya untuk memenuhi keperluan jasad. Saya menilai bahawa sakit yang saya deritai merupakan cobaan Ilahi dan kesempatan untuk membuka mata saya. Mengapa saya berada disini? Apa yang saya lakukan dalam kehidupan ini?” Jelas beliau.

Setelah sembuh, “..lantas saya membuat beberapa kesimpulan yang intinya bahawa manusia terdiri dari ruh dan jasad. Alam ini pasti mempunyai Ilah. Selanjutnya saya kembali ke gelanggang music, namun dengan gaya musik yang berbeda. Saya cipta lagu-lagu berisikan cara mengenal Allah. Ide ini malah membuat diri saya semakin terkenal dan keuntungan pun semakin banyak. Saya terus mencari kebenaran dengan ikhlas tetapi tetap berada di dalam lingkungan para artis.”

Kedua: Pada suatu hari semasa beliau berada di Los Angeles, Yusuf Islam hampir mati lemas, di laut. Ketika itu dia berdoa jika Tuhan menyelamatnya dari bencana itu, maka beliau berjanji akan berkerja untuk Tuhan. Dalam sekelip mata ombak datang lalu menolaknya ke pantai. Kisah yang sama pernah berlaku kepada Ikramah bin Abu Jahal, semasa zaman permulaan kebangkitan Islam di Mekah dulu. Apabila kapal yang ditumpangnya hampir karam lalu dia pun berdoa, jikalau selamat dari bencana itu dia akan memeluk Islam. Kisah yang hampir sama.

“Selepas peristiwa itu barulah saya yakin bahawa Tuhan itu ada..” kata Yusuf Islam.

Menurutnya lagi, untuk mendekatkan diri dengan Tuhan dia mempelajari pelbagai agama seperti Buddha, Hindu dan Kristian namun tidak ada yang memuas serta meyakinkan hatinya.“Pada suatu hari kawan saya yang beragama Nasrani pergi melawat ke masjidil Aqsha. Ketika kembali, ia menceritakan kepada saya ada suatu keanehan yang ia rasakan di saat melawat masjid tersebut. Ia dapat merasakan adanya kehidupan ruhani dan ketenangan jiwa di dalamnya. Hal ini berbeda dengan gereja, walau dipadati orang ramai, namun ia merasa hampa di dalamnya.”

“…Pada suatu hari saya yang sedang mencari haluan hidup ketika itu saya dihadiahkan oleh abang saya David sebuah terjemahan kitab suci Al-Quran..” kata beliau. “..pada mulanya tujuan membaca Al-Quran sekadar hendak mencari kelemahannya seperti yang pernah dilakukannya terhadap agama lain.”

Katanya, apabila dia membuka kitab suci itu surah pertama yang dibacanya ialah surah Yusuf. “Hati saya berbisik apa yang saya baca ialah sebuah kisah yang indah. Semakin lama membacanya semakin mengasyikkan sehingga saya mengalirkan airmata. Saat itu saya yakin Al-Quran bukan ciptaan manusia tetapi adalah wahyu Allah. Inilah cahaya yang saya cari selama ini. Hati saya berasa aman lalu menerima Islam.”

Kata beliau lagi, “Pada hari Jumaat, saya bertekad untuk menyatukan akal dan pikiran saya yang baru tersebut dengan segala perbuatan. Saya perlu menentukan tujuan hidup. Lantas saya melangkah menuju masjid dan mengumumkan pengislaman saya.. Saya mencapai puncak ketenangan di saat saya mengetahui bahawa saya dapat bermunajat langsung dengan Rabb melalui ibadah sholat. Berbeda dengan agama-agama lain yang perlu melalui perantara.”

Demikianlah Yusuf Islam memeluk agama Islam. Setelah masuk Islam beliau tidak hanya duduk di tempat ibadah menyembah Allah yang telah menguasai hatinya dengan kecintaan, namun beliau terus melakukan aktiviti untuk maslahat agama ini. Saya (Ibnu Hasyim) teringat, selepas beliau masuk Islam, beliau datang ke Malaysia. Antara ucapannya yang masih lekat dalam ingatan saya ialah…

“Semasa saya (Yusuf Islam) mula mencari kebenaran, setiap album lagu-lagu ketuhanan saya, saya letakkan tulisan-tulisan dan madah Al-Quran dengan tujuan ikhlas memperkenalkan kebenaran. Tetapi saya mendapat tentangan dari banyak pertubuhan-pertubuhan di negara-negara umat Islam. Antaranya ialah dari ABIM Malaysia… Hati saya tertanya-tanya, mengapa? Tetapi sekarang, bila saya masuk Islam barulah saya tahu sebabnya, yang saya tidak faham waktu itu. Itulah antara sebabnya mengapa saya datang berceramah disini!”

Beliau turut ikutserta di dalam berbagai lembaga dan yayasan Islam yang bergerak di bidang dakwah dan sosial. Semoga Allah memberinya ganjaran yang baik atas sumbangsih yang telah beliau berikan kepada kita, agama Islam dan kaum Muslimin.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi