Jumaat, 8 Januari 2010

NUJ bimbang media cetak bakal 'berkubur'



Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ) menggesa pemilik media cetak supaya menilai semula operasi mereka ekoran kemerosotan edaran dan kehilangan pembaca yang beralih kepada media alternatif.

Dalam satu kenyataan hari ini, Majlis Eksekutif NUJ berkata, pemilih media cetak mesti mengambil kira realiti semasa bagi menyekat kemerosotan tersebut.

"Akhbar sedang berdepan dengan cabaran-cabaran dari portal berita dan blog yang menyediakan kepada orang ramai berita dan pandangan yang sama ada tidak disiarkan atau tidak diberi keutamaan di media cetak," katanya.

Oleh itu, tambahnya, persoalannya ialah sama ada pihak akhbar semakin kehilangan relevannya dalam membentuk pendapat awam mengenai isu-isu yang memberi kesan kepada negara dan rakyat.

Menurut NUJ lagi, penerbit media juga digesa supaya tidak keterlaluan memainkan isu-kau perkauman dalam penerbitan mereka.

"Malah, industri persuratkhabaran sedang berdepan dengan krisis kredibiliti, ekoran wujudnya kecenderungan untuk membandingkan berita-berita yang dimuat dalam akhbar, dengan yang disiarkan oleh media alternatif," katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, orang sudah berhenti membaca surat akhbar kerana mereka rasa ia tidak lagi menawarkan nilai bagi wang yang dibelanjakan untuk membelinya - satu kecendurungan yang ketara, terutama selepas pilihan raya umum 2008.

Oleh itu, katanya, pemilik media mesti memberi perhatian terhadap persekitaran semasa dan membuat penilaian semula secara jujur untuk menyekatkan kemerosotan tersebut yang memberi kesan kepada kehidupan wartawan, editor, jurugambar dan kakitangan sokongan yang lain.

Menurut NUJ, ketika parti-parti politik sedang mengusahakan perubahan dan mengambil langkah-langkah untuk memenuhi tuntutan pengundi, industri media pula masih terperangkap dalam kepompong masa.

"Pemilik media mesti menyedari bahawa pembaca merupakan pengguna yang mempunyai pilihan dan altenatif untuk mendapatkan maklumat.

"Jika keadaan semasa ini dibiarkan berterusan, maka akan tiba masanya apabila akhbar akan kehilangan peranannya sebagai penyedia maklum balas kepada kerajaan.

"Kita bimbang, pengiklan juga akan meninggalkan surat khabar dan beralih kepada bentuk media alternatif untuk memaksimumkan perolehan mereka.

"Anggota NUJ juga akan terjejas apabila pemilik media tidak lagi mampu untuk menyediakan gaji yang sewajarnya dan suasana kerja yang lebih baik kepada kakitangan mereka," katanya.

Brigedakhdor said: harap2 bior ler berkubur media2 celaka nie..semakin hari semakin jelik membacanya ..dalam dok kata 1 malaysia suratkhabar pengampu nie terus mmbuaikan sentimen perkauman dan terus menyongsangkan kenyataan ulama serta pimpinan pakatan rakyat..selain itu media2 ini telah byk merugikan orang melayu krn ader elemen2 pembodohan krn setiap isu akn dieksploitasikan spy yg baik semua krajaan dan yg teruk semua pembangkang..fitnah mmg mnjadi resam dalam media2 lahanat nie..aku semenjek pru12 yg lalu tak sior dah nak beli suratkhabar2 celaka nie..

1 ulasan:

Ayid berkata...

Rakyat taknak beli bukan sebab harga mahal. Akhbar-alhbar ini banyak memberi liputan berat sebelah dan kuat isu perkauman. Rakayat dah meluat liputan mereka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi