Selasa, 12 Julai 2011

Edisi Kantoi:Berita Hairan palsukan Gambar...

Panas!! Berita Harian Palsukan Gambar


PULAU PINANG - Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) mengecam sekeras-kerasnya imej yang dipaparkan akhbar Berita Minggu Ahad lalu bertajuk ‘KL Tegang’ dengan memaparkan imej seorang lelaki merusuh dengan bersenjatakan pisau. Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan, AMKPP mendapati lelaki itu hanya memegang bendera dan bukan pisau, selepas meneliti dan membandingkannya dengan foto asal.
AMKPP berpendapat, pihak Berita Harian samada sengaja mengedit gambar tersebut untuk menampakkan imej ganas peserta Bersih 2.0 atau hanya menyiarkan olahan grafik yang dihantar kepada mereka.

“Namun, apa pun alasan yang diberikan, pihak editorial Berita Harian telah melakukan kesalahan yang besar dengan memfitnah perhimpunan aman tanpa senjata rakyat Malaysia semasa Bersih 2.0 dan dalam masa yang sama menghasut & menakut-nakutkan rakyat Malaysia dengan suasana keganasan,” kata kenyataan itu.

Justeru, AMKPP mendesak tiga tuntutan berhubung penyiaran gambar berkenaan:

1. Menarik balik gambar & imej yang mengelirukan rakyat Malaysia tersebut

2. Memohon maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia secara lisan & bertulis dalam laporan mereka

3. Menghentikan segera siaran sebarang foto, imej & artikel yang menimbulkan suasana tegang dan ganas di negara ini.

AMKPP juga menggesa pihak editorial Berita Harian supaya profesional melaksanakan ketiga-tiga tuntutan ini, demi menepati garis etika kewartawanan yang tulen.

“Berita Harian perlu menyampaikan maklumat tepat kepada rakyat, dan bukannya menjadi agen putar belit dan terus-menerus menakut-nakutkan rakyat,” katanya./KD

1 ulasan:

Mohamadazhan.com berkata...

sejak dulu memang akhbar mereka ini membodohkan rakyat....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi