Selasa, 26 Julai 2011

wow!!Honda Civic baru generasi ke-9 bakal dilancarkan!!

Honda telah pun membuat pendedahan berkaitan rupa bentuk rasmi jentera baru Civic generasi ke-9 namun dikatakan ada persamaan dengan Civic generasi ke-8



Pendedahan gambar rupa bentuk rasmi Civic generasi ke-9 itu turut ditampilkan info rasmi berkaitan varian dan enjin model berkenaan.

Dipetik dari web arenakereta.com, gambar dan info berkaitan jentera baru Honda Civic itu dikeluarkan oleh American Honda Motor Co., Inc. Dengan kata lain dan lebih tepat lagi, kesemua varian yang dipertonton Honda Amerika itu adalah untuk pasaran Amerika Syarikat (US) sahaja

Seperti model sebelumnya, Civic generasi ke-9 untuk pasaran rantau asia termasuk Malaysia mempunyai beberapa perbezaan (reka bentuk depan dan belakang) berbanding model untuk pasaran US.

Pasaran di AS menyaksikan Honda Civic generasi ke-9 tampil dengan beberapa varian seperti Sedan dan Coupe. Versi sedan terbaru sepenuhnya HF berenjin petrol (bukan hibrid) tetapi mempunyai tahap penjimatan petrol mengkagumkan.

Varian Si pula merupakan jentera berprestasi tinggi bagi model ini. Varian lain ialah hibrid dan varian bahan api alternatif gas asli.

Menurut Honda, walaupun tanpa bantuan sistem hibrid, varian terbaru HF merupakan model baru yang mempunyai sasaran untuk penjimatan penggunaan bahan api dengan hanya enjin petrol, dengan sasaran “EPA-estimated fuel-economy rating” kepada 14.5km/l atas lebuhraya.

Varian sporty dan berprestasi tinggi Si ditawarkan dalam dua versi sedan dan coupe. Varian ini didatangkan dengan enjin 2.4 liter i-VTEC yang menghamburkan kuasa 200hp dan 230Nm tork di samping bersama kotak gear manual 6 kelajuan.

Varian Si dan coupe sudah tentu tidak akan memasuki pasaran Malaysia, cuma kita mungkin boleh berharap versi Type R sedan sekali lagi akan dipasarkan di sini.

Model Civic Si dikatakan menampilkan kejuruteraan paradox, di mana penampilan enjin berkuasa disusuli dengan tahap penggunaan bahan api lebih cekap dan menjimatkan. Kesemua varian dan versi Civic generasi terbaru ini menonjolkan rekaan diperbaharui, prestasi dan pembakaran bahan api lebih cekap serta menjimatkan.

Bagi mendapatkan gambaran lebih jelas, anda boleh melihat dengan lebih dekat gambar rasmi yang disiarkan oleh Honda US, dan model itu akan dijual di sana pada musim bunga akan datang (Spring Season).

Untuk pasaran tempatan (Malaysia) pula, ,model terbaru ini dijangka akan tiba bermula awal 2012, dengan hanya varian sedan dan hibrid sahaja akan dibawa masuk.

Klik gambar untuk saiz besar





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi