Ahad, 23 Ogos 2009

Bersahur Cara Rasulullah


SUMBER:AL-KHAADEM



Rasulullah s.a.w amat menganjurkan umatnya agar bersahur kerana terdapat

keberkatan pada waktu itu. Sabda baginda s.a.w:

“Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu

terdapat keberkatan.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1923.


Maksud kerberkatan di sini ialah wujudnya ganjaran serta pahala yang besar di dalam

ibadah sahur tersebut. Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h: “Keberkatan sahur

itu diperolehi melalui beberapa segi, iaitu mengikuti sunnah, menyelisihi ahli kitab,

menambah kekuatan dan semangat untuk beribadah, menghindari tabiat buruk yang

timbul akibat lapar, menjadi sebab untuk bersedekah kepada orang yang meminta

saat itu, menjadi sebab untuk berzikir dan berdoa pada waktu yang mustajab dan

memberi kesempatan untuk berniat bagi mereka yang belum sempat berniat puasa

sebelum tidur.” – Rujuk Fathul Baari, Jil.11, ms. 120.


Antara hikmah disyariatkan bersahur adalah untuk membezakan antara ibadah

puasa orang Islam dengan ibadah puasa orang Yahudi dan Kristian (ahli kitab).

Sabda Rasulullah s.a.w:

“Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah

makan sahur.” - Hadis riwayat al-Tirmizi.no: 643


Ibadah sahur adalah ibadah yang begitu agung sehinggakan Allah melimpahkan

rahmat dan malaikat-Nya memohon keampunan bagi orang-orang yang makan

sahur. Oleh itu, Nabi s.a.w amat menitik beratkan umatnya untuk bersahur walaupun

dengan hanya meminum seteguk air. Sabda baginda s.a.w :


“Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya

meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya

Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur.” -

Hadis riwayat Ahmad. no: 10664.

Sebenarnya, kita dibenarkan bersahur sehingga fajar terbit, iaitu sehingga azan

solat Subuh dilaungkan. Sabda Rasulullah s.a.w:


“Kamu semua boleh makan dan minum sehingga Ibn Ummi Maktum melaungkan

azan kerana sesungguhnya dia tidak akan melaungkan azan (melainkan) hingga fajar

sodiq benar-benar telah terbit.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1919.


Hadis ini secara tidak langsung membantah pendapat sesetengah pihak yang tidak

membenarkan makan dan minum apabila telah masuk waktu imsak. Apatah lagi

Allah sendiri telah menegaskan bahawa dibenarkan makan dan minum sehingga

terbit fajar, iaitu apabila azan Subuh dilaungkan. Firman Allah S.W.T:


“Makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya

siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian

sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).” - Surah al-Baqarah:187

Adalah disunnahkan juga untuk dilewatkan sahur sehingga hampir terbit fajar. Sahal bin Sa’ad r.a berkata:

“Aku makan sahur bersama keluargaku, kemudian akupun tergesa-gesa untuk

mendapatkan sujud bersama Rasulullah s.a.w.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no:1920.


Qadi Iyadh r..h berkata: “Tujuan Sahal terburu-buru makan sahur adalah kerana

waktunya sangat dekat dengan terbitnya fajar.” - Dinukil dari Fathul Baari, jil. 11,ms. 114.


Waktu yang terbaik untuk makan sahur adalah lebih kurang sama dengan kadar

waktu seseorang membaca 50 ayat al-Quran iaitu kira-kira 10 hingga 20 minit

sebelum azan solat subuh dikumandangkan. Menurut Anas r.a, Zaid bin Thabit r.a berkata:

“Kami makan sahur bersama Nabi s.a.w , kemudian baginda berdiri untuk solat.

Aku berkata: Berapa lama antara azan dan sahur?” Beliau menjawab: “Kirakira

(membaca) lima puluh ayat.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1921.


Hadis ini telah digunakan oleh mereka yang berpendapat bahawa waktu imsak itu adalah

sepuluh minit sebelum terbit fajar. Apabila masuk waktu imsak maka seseorang tidak

lagi diperbolehkan makan dan minum. Namun tafsiran yang benar terhadap hadis

tersebut adalah Rasulullah s.a.w langsung mendirikan solat subuh setelah baginda

makan sahur. Kadar membaca 50 ayat al-Quran antara azan subuh dan sahur bukan

waktu imsak seperti yang disangka oleh mereka, tetapi ia adalah kadar waktu Nabi

s.a.w memulakan dan mengakhirkan sahur baginda.


Antara hikmah mengakhirkan sahur adalah:


1. Sekiranya seseorang bangun awal untuk sahur, tentu sekali setelah selesai

bersahur dia akan kembali ke tempat tidur. Hal ini memungkinkan seseorang

itu meninggalkan solat Subuh.


2. Mengakhirkan sahur juga boleh menambahkan

kekuatan bagi orang yang berpuasa. Sekiranya seseorang bersahur terlalu awal

maka ia akan menyebabkan seseorang itu cepat merasa lapar, dahaga dan

keletihan pada siang harinya.



.



2 ulasan:

BUJANG SUSAH berkata...

sudip tu patut ketuk kat kepala laki dia.. lepas tu klau x bagun terus, panggilkan pak imam sembanyangkan mayat terus jer... wakakakakaa

Briged Akhdor LR2 berkata...

heh hehe ..saya pun fikir mcm tue gak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi