Khamis, 6 Ogos 2009

3 malaun penasihat ekonomi najib


Tiga penasihat utama najib tun razak adalah tokoh-tokoh korporat di luar umno.Mereka dikatakan telah memainkan peranan untun meyakinkan najib memansuhkan beberapa dasar asas termasuk peruntukan 30%saham bagi bumiputera dalam syarikat yg disenaraikan di papan bursa kuala lumpur. Seorang lagi penasihat tidak rasmi ialah jutawan indonesia peter sondakh yg diberi gelaran tan sri oleh yang dipertuan agong baru-baru nie di atas cadangan pejabat perdana menteri . Akhbar NSTP singapuramelaporkan tiga tokoh yg sedang menjadi tempat bergantung najib untu k mendapatkan nasihat sebagai:

Siew Ka Wei

Mempunyai kepentingan dalam beberapa syarikat awam seperti nylex dan ancom .Beliau bersama Datuk Mohamed Al-Amin Abdul Majid 53 seorang ahli politik UMNO dikatakan berganding bahu mengambil alih 70% saham dalam akhbar malay mail ..AL-Amin juga adalah pengarah kepada nylex dan ancom.....

Tan Sri Tan Kay Hock
Dikatakan adalah rakan permainan golf najb .Beliau pemegang saham utama Johan Holding ..Ahli perniagaan 61 tahun ini juga memiliki Pualau Guiana seluas 607 hektar yang kini dikaitkan dalam penipuan jutawan texas ,Allen Stanford

Jose Low

Seorang ahli perniagaan yg jarang menonjol.Beliau adalah perancang utama dana berbilion ringgit yg dimilikimkerajaan negeri terwngganu .

Dana yg dikenali sbagai lembaga pelaburan terengganu itu mncetus kontroversi krn ia menggunakan modal 5 bilion yg dipinjam dari pihak ketiga yg dijamin kerajaan malaysia ..
Low dikatakan mempunyai hbgn rapat dengan dana pelaburan timur tengah .
Dalam pada itu akhbar New Straits Times melaporkan bahawa sandokh adalah pemegang saham utama kumpulan rajawali dan kawan karib najib..

ikatan sondakh dgn maysia dilihat erat melalui 2 pelaburan besarnya dlm sektor perhotelan .ini termasuk hotel sheraton imperial di kuala lumpur dan hotel westin di pulau langkawi kedah ..seorang lagi yg diharapkan oleh najib ialah adiknya sendiri ,nazir yg memiliki CIMB..

SUMBER :SUARA KEADILAN

3 ulasan:

BUJANG SUSAH berkata...

Najib kan bodoh... klau xder penasihat yg pandai mcmana dia nak mengaut kentungan kat malaysia ni.. Takbir.......!!!!!!!!!

BUJANG SUSAH berkata...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..
sedikit info buat teman2 bloggers sila
klik disini.

Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa.
wassalam

Briged Akhdor LR2 berkata...

terima kasih atas komen membina anda ..sama-sama kita terus berblog dan berkongsi ilmu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi