Isnin, 10 Mei 2010

al jazeraa news :Iran Tingkatkan Tekanan Diplomatik


"Terjemahan Oleh : Pejuang Kecil

Menteri luar Iran telah menegaskan hak negaranya untuk meneruskan kerja-kerja peningkatan keupayaan tenaga nuklear dalam satu pertemuan dengan Amerika dan para diplomat Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu yang lain.

Manouchehr Mottaki menganjurkan satu majlis makan malam untuk para diplomat di New York pada hari ini sempena persidangan pengawalan senjata nuklear.

Makan malam tersebut dianjurkan di tengah kemelut usaha Iran untuk mengelak pusingan keempat oleh PBB bagi menghukum negara tersebut berikutan program nuklearnya yang dipertikaikan.

Duta-duta Jepun dan China ke PBB ialah antara yang hadir, manakala Amerika , United Kingdom, Perancis dan Rusia menghantar diplomat tahap rendah untuk majlis makan malam di kediaman duta Iran di Manhattan.

Yukio Takasu, duta Jepun, berkata Mottaki menggunakan majlis tersebut untuk mengulangi polisi Iran bahawa ia mempunyai hak menghasilkan tenaga nuklear untuk tujuan keamanan.

Tetapi beliau membayangkan tiada kesudahan yang kukuh melalui wadah makan malam tersebut.

"Kami menyedari bukan tempatnya untuk berunding di sini, namun kami hanya ingin berkongsi idea-idea secara terus terang," Beliau berkata.

"Tidak ada cerita tentang tindakan “sekatan” disini. Apa yang penting ialah kebanyakan ahli-ahli Majlis Keselamatan hadir ke sini."

'Usaha-usaha Iran'

Amerika Syarikat, yang menghantar Alejandro Wolff, timbalan dutanya untuk PBB, berkata majlis itu merupakan satu peluang untuk Iran menyatakan kepada Majlis Keselamatan yang ia "Bersedia untuk mengikut peraturan".

Seorang pegawai Amerika Syarikat, Mengeluarkan kenyataan untuk Agensi Berita Reuters sebelum majlis makan malam, berkata Washington memutuskan untuk mengambil bahagian kerana jemputan tersebut menunjukkan bahawa pegawai Iran bersedia untuk "Menunaikan kewajipan-kewajipan mereka".

"Iran telah diberikan banyak peluang untuk membuktikan alam semula jadi tidak akan terjejas dengan program nuklearnya," kata pegawai tersebut.

"Pertemuan ini ialah satu lagi petunjuk bahawa Iran akan memanjangkan lagi kes ini.

"Mereka dengan jelas menyatakan bahawa usaha-usaha berterusan dalam Majlis Keselamatan dan di forum lain memencilkan mereka dan membuatkan mereka teraniaya."

Tehran tetap menghulurkan tangan kepada 15 anggota Majlis Keselamatan, walaupun ia menyatakan bahawa sekatan tersebut tidak akan menghalangnya daripada meneruskan cita-cita nuklearnya.

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad pada persidangan PBB awal minggu ini mengeluarkan kenyataan bahawa sekatan baru itu bakal kekal merosakkan hubungan antara Amerika Syarikat dan Iran.

"Sekatan tidak boleh menghalang Iran. Iran berupaya bertahan terhadap tekanan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya," katanya.

" kami tidak mengalu-alukan sekatan tersebut, bahkan kami tidak gentar kepada mereka."

Amerika Syarikat, Britain dan Perancis telah mendesak PBB bertemu untuk pusingan keempat bagi mengenakan penalti terhadap Iran kerana keengganannya menamatkan kerja-kerja bahagian utama daripada program nuklearnya yang didakwa mereka , ia boleh digunakan untuk menghasilkan senjata.

Namun Iran tetap menyatakan ia hanya mahu membangunkan teknologi menjanakan tenaga nuklear.

Sumber : Al Jazeraa News

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi