Sabtu, 29 Mei 2010

Teori 1 MALAYSIA :Negara Muflis Sebab Subsidi ??


"MENTERI di Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Pegawai Eksekutif PEMANDU, Datuk Seri Idris Jala berkata “ Malaysia adalah antara negara paling bersubsidi di dunia dengan tahun lalu saja jumlahnya mencecah RM74 bilion merangkumi bahagian sosial (RM42.4 bilion), bahan api dan tenaga (RM23.5 bilion), prasarana (RM4.8 bilion) dan makanan (RM3.4 bilion).Jumlah subsidi itu bersamaan RM12,900 bagi setiap isi rumah.

Ini menimbulkan beban fiskal kepada ekonomi Malaysia dan kita patut menghindarinya bagi menyelamatkan negara menjadi muflis seperti Greece yang pendapatannya 100 peratus terpaksa membayar hutang,”

Beliau menambah, beban hutang negara kini mencecah RM362 bilion atau 54 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) - yang tertinggi sejak merdeka dan dianggar meningkat kepada RM1,158 bilion menjelang 2019 yang boleh mengakibatkan negara muflis.

Inilah antara keyataan seorang pemimpin sebuah kerajaan yang diomongkan sebagai kerajaan yang mengutamakan rakyat dan pencapaian diutamakan.

Kenyataan seumpama ini mungkin diterima oleh majoriti rakyat era 60an dimana rujukan rakyat hanya bertumpu kepada utusan meloya dan RTM.Pada hemat saya mungkin Pak menteri terlupa bahawa hariini akses maklumat dan fakta sangat mudah dicapai dan majoriti rakyat lebih maklum bahawa subsidi di kebanyakan negara eropah dan timur tengah lebih baik dari Malaysia.Kita tak perlu pergi jauh ,lihat sahaja jiran kita Brunai yang mana kerajaan kita yang bermurah hati menghadiahkan ah dua telaga minyak.Rakyatnya bukan sahaja dapat subsidi bahkan pelbagai kemudahan lain termasuk biasiswa .

Realitinya Pak menteri dan penasihatnya yang terdiri dari pegawai yang pakar terlebih maklum apakah faktor utama negara kita terjerumus dalam krisis hutang akibat dari defisit belajawan sedangkan kita kaya dengan hasil petroleum,minyak sawit dan pelbagai lagi hasil bumi disamping kedudukan geografi yang strategik ekonomi/pelaburan di tengah aliran dua kuasa dagang besar.Apakah yang kita kurang dibandingkan Singapura ?

Langkah menhentikan subsidi adalah methodologi kebelakang yang diaplikasikan sebagai jalan pintas natijahnya akan mencetuskan implikasi buruk kepada sosio ekonomi Negara.

Sebagai sebuah kerajaan yang dinamik sepatutnya mengambil langkah yang proaktif dalam menadaptasi hasil negara secara berhemat dengan mempraktikkan urustadbir yang efektif.

Majoriti rakyat Malaysia sudah muak dengan dakwaan isu penyalahgunaan harta negara dan pecah amanah .Saya mengambil contoh angaran perbelajaan kontak pembelian kapal selam RM5.382 bilion dan jet sukhoi RM4.94 bilion.Ini tidak termasuk kelemahan tadbiran,ketirisan disamping wang untuk membeli undi dalam setiap piliharaya kecil disamping ,memberi habuan kepada wakil rakyat yang hendak melompat, .Jika dicampur secara total setiap tahun berbilion-bilion hasil negara dibazirkan untuk projek yang bermotokan “ 1 Malaysia poket & kuasa ku diutamakan ,pencapaian dikesampingkan”

Hari-hari berlalu rentetan kerugian diumumkan dan pelbagai dakwaan penyelewengan diketengahkan namun perompak berskala besar ini tetap bebas meragut seluruh hasil bumi negara.sebaliknya subsidi yang amat diperlukan rakyat bawahan menjadi mangsa .apbila Negara bedepan krisis hutang yang dicipta oleh pentadbir yang korup dan tidak cekap.Sedangkan faktanya pengurangan subsidi akan mencetuskan satu impak social ekonomi yang lebih besar kepada Negaraku yang tercinta.

Kesimpulannya sebarang langkah pengurangan subsidi adalah jalan terakhir dan Malaysia perlu bangkit memastikan urustabir dana Negara dilaksanakan secara berhemah tanpa dicemari unsur-unsur negatif.

"

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi