Jumaat, 14 Mei 2010

Tiada Lompat Di Kedah: 4 ADUN PKR, DAP nafi lompat parti

Tiga exco Kedah dari PKR dan seorang ADUN DAP, yang dikaitkan dengan spekulasi akan meninggalkan Pakatan Rakyat, menafikan sekeras-kerasnya bahawa mereka akan melompat parti.

Tiga exco PKR itu ialah S Manikumar yang juga ADUN Bukit Selambau, Tan Chow Kang (Sidam) dan Lim Soo Nee (Kulim). Manakala ADUN DAP itu pula ialah Lee Guan Aik (Kota Darulaman).


Sebaliknya, mereka menegaskan bahawa mereka akan tetap dengan Pakatan Rakyat dan kerajaan negeri yang diterajui oleh Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

"Beratus kali saya telah katakan, saya selesa dengan pentadbiran negeri Kedah dan (dengan) parti saya. Tidak ada tekanan dan kekangan.


"(Jadi) kenapa perlu saya keluar dari Pakatan Rakyat," kata S Manikumar yang memegang portfolio pelancongan, hal ehwal masyarakat India dan Siam sejak setahun lalu.

Ketika dihubungi Malaysiakini semalam, Manikumar berkata, beliau tidak putus-putus mendengar desas desus bahawa beliau akan melompat dari Pakatan.

Bahkan, katanya, beliau sudah 'mangli' dengan tindak tanduk pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab melemparkan tohmahan tersebut.

"Saya menasihatkan mereka ini agar menghentikan perkara karut ini. Jadilah bangsa yang bertamadun," katanya.

Manikumar juga berkata beliau bersedia menghadiri ceramah bertajuk "DUN Kedah Bubar?" anjuran PAS negeri itu pada 22 Mei ini, bagi menjelaskan pendiriannya kepada rakyat berhubung dakwaan tersebut.

Mengulas lanjut, Manikumar berkata beliau masih belum mendapat makluman berhubung ceramah tersebut tetapi bersedia untuk menghadirinya.

Seorang lagi rakan exconya, Chow Kang turut menegaskan bahawa beliau akan tetap bersama dengan Pakatan Rakyat.

"Saya tak lompat... saya tak lari. Saya tetap dengan Pakatan. Saya tak lompat punya. Saya berpegang dengan politik yang selari dengan pantadbiran sekarang," katanya.

Bercakap kepada Malaysiakini semalam, Tan yang memegang portfolio exco alam sekitar dan hal ehwal masyarakat Cina, meminta rakyat jangan meragui pendirian politiknya.

Mengulas mengenai jemputan PAS Kedah untuk menghadiri ceramah pada 22 Mei ini, Tan berkata beliau juga belum menerima jemputan atau dimaklumkan mengenainya.

Setakat ini, katanya, beliau belum membuat keputusan untuk sama ada memenuhi jemputan tersebut ataupun sebaliknya.

Sementara Soo Nee yang juga exco perdagangan dalam negeri & hal ehwal pengguna, perpaduan, dan pengurusan alam sekitar, kesal timbulnya dakwaan bahawa beliau akan melompat parti sejak beliau memegang jawatan tersebut.

Beliau mendakwa BN tidak mempunyai isu sehingga mengulangi cerita tersebut yang disifatkannya sebagai "cerita lama" dan "hanya memanaskan nasi yang telah sejuk".

"Lagi kita jawab, lagi mereka seronok. Bagi saya, lebih baik kita jangan jawab," katanya sambil menambah bahawa pendiriannya tetap bersama Pakatan Rakyat.

Beliau juga menyatakan kesediaannya untuk menghadiri ceramah pada 22 Mei ini bagi menyatakan pendiriannya itu.

Sementara itu, ketika dihubungi Malaysiakini Guan Aik berkata cerita tersebut telah berlarutan sejak dua tahun lalu.

Bagaimanapun, tegasnya, ia tidak benar dan sebenarnya DAP berdiri teguh menyokong kerajaan Pakatan Kedah yang ditunjangi oleh PAS.

Sebaliknya, beliau berkata, khabar angin sengaja disebarkan untuk mewujudkan rasa tidak yakin rakyat terhadap kerajaan negeri.

Guan Aik juga menyatakan kesediaannya untuk menghadiri ceramah anjuran PAS negeri pada 22 Mei ini untuk menjelaskan pendiriannya itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi