Isnin, 10 Mei 2010

Pakatan Rakyat Lancar Agenda "Sibu, Jom Ubah"


Oleh Faizal Ezzany

SIBU 9 Mei - Pakatan Rakyat yang memasuki hari kedua kempen pilihan raya kecil Sibu melancarkan manifesto yang akan memberi penjelasan mengenai pelbagai isu dan program yang bakal dilaksanakan begi memenhi kebajikan dan pembangunan penduduk Sibu.

Manifesto yang bertemkan 'Sibu, Jom Ubah' melakarkan agenda yang bakal dilaksanakan oleh calon Pakatan Rakyat, Wong Ho Leng sekiranya beliau dipilih mewakili rakyat Sibu di Parlimen 16 Mei depan.

"Saya hari ini melancarkan menifesto ataupun agenda pada PRK kali ini, temanya adalah amat bertepatan dengan kehendak rakyat sekarang.

"Pemerintahan Tan Sri Abdul Taib Mahmud sudah lebih tiga puluh tahun dan sekarang sudah tiba masanya untuk kita mengambil alih mandat daripada Taib dan keluarganya serta kita mulakan era baru reformasi dan pemulihan semula.

"DAP dan Pakatan Rakyat berjuang untuk pentadbiran yang lebik baik, rekod pemerintahan Taib dan Barisan Nasional menunjukkan pentadbiran yang buruk. Keluarga Taib melalui Cahaya Mata Sarawak (CMS) menguasai kebanyakan kontrak dan perniagaan yang menghasilkan keuntungan lumayan manakala rakyat terus dibebankan dengan kemiskinan dan peniaga kecil menghadapi kesukaran.

"Sarawak adalah negeri yang sangat kaya, dengan mengamalkan sistem tender terbuka untuk semua kontrak kerajaan dan dengan menuntut kadar royalti yang lebih tinggi dari Petronas, semua rakyat Sarawak akan hidup dengan lebih senang sekurang-kurangnya bertambah separuh daripada apa yang dinikmati sekarang tapi ini tidak kerana Taib mengambil semus hak rakyst untuk kekayaan diri dan keluarganya," jelas Wong pada pelancaran manifesto beliau yang turut dihadiri Setiausaha Agung DAP, Lim Kit Siang.

Wong berkata manifesto yang jelas dengan agenda diyakini dapat menarik perhatian pengundi di Sibu.

Ia berteraskan kepada tujuh perkara asas dalam memperkasakan hak rakyat Sibu.

1. Masa depan Sibu - Apabila DAP dan Pakatan Rakyat menjadi Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat, kami berjanji akan menyelesaikan masalah banjir di Sibu dalam tempoh dua tahun, disamping melaburkan dalam modal insan dan prasarana untuk menjadikan Sibu sebagai pusat antarabangsa bagi industri perkapalan, kejuruteraan marin dan pelancongan.

2. Warga Emas - Semua rakyat Sarawak yang berumur lebih 60 tahun akan menerima bayaran minimum RM100 setahun sebagai menghargai sumbangan mereka dalam membangunkan ekonomi Sarawak.

3. Gaji Minima - Kami akan menetapkan gaji minimum RM750 sebulan kepada semua pekerja di Semenanjung dan RM830 sebulan di Sarawak.

4. Pendidikan - Semua sekolah akan diberi peruntukan mengikut keperluan sebagaimana yang dilaksanakan sekarang di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan untuk memastikan anak-anak kita mempunyai masa depan yang cerah.

5. Royalti Minyak - Sarawak akan menerima royalti minyak sebanyak 20 peratus dari Petronas, iaitu meningkat dari lima peratus yang diberikan oleh Petronas sekarang.

6. Reformasi Tanah - Semua tanah hak adat Bumiputra (NCR) akan diukur nilai dan diberi hak milik manakala pajakan yang akan luput akan dilanjutkan tempoh tanpa syarat. Ini akan membuka peluang ekonomi besar di Sarawak.

7. Pentadbiran CAT dan Demokrasi - Kami akan mengamalkan pentadbiran Cekap, Akauntabel dan Telus (CAT) serta melaksanakan sistem tender terbukan, membenarkan kebebasan bersuara dan mengadakan pilihan raya tempatan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Hud ayat 15-16

15]
Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya.
[16]
Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batalah apa yang mereka telah kerjakan.


- Pemimpin Yang Menipu Rakyat


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Arkib Blog

blogger sempoi